Idag ligger Sveriges politiska centrum i Västerå(s)

löfvenIdag börjar årets enda socialdemokratiska partikongress. Det är också den första ordinarie kongressen i det nya formatet, mellanårsformatet. Vad det i praktiken innebär är att det pga den korta tiden inte kommer att beslutas om allt mellan himmel och jord utan inom de två teman som bestämdes för något år sedan. För den som inte vet är kongressens två teman” arbete” och något jag skulle vilja kalla ”partiets inre liv”. Den som vill kan läsa handlingarna själv.

Det är några beslut jag vill se genomförda.

  • Jag vill likt gänget som skrev på DN debatt ha en expansiv ekonomisk politik för investeringar och arbete. Sverige behöver bostäder, infrastruktur och vi behöver fler arbetstillfällen. Idag tvekar folk att sätta sig på tåget av den enkla orsaken att man inte vet när man kommer fram. Förseningar, och då menar jag inte fem minuter, har blivit något resenärerna förväntar sig. Det är inte acceptabelt.
  • Jag förväntar mig att kongressen starkt tar avstånd från ISDS-delen i TTIP. Önskedrömmen är att vi säger nej till hela TTIP, men jag bedömer att kompromissen blir ett nej till ISDS.
  • Jag tar för givet att kongressen röstar bort otyget allmän visstid.

Det svenska borgeriet kommer naturligtvis att vara mycket upprörda över kraven från Skåne och Malmö på S-kongressen. Det kommer som alltid att glädja mig.

Att ha åsikter borgerligheten skyr är för en sosse ett tecken på att vi är på rätt spår.

Etiketter: , ,

Kommentera

