Vill vi verkligen ha generella utresekontroller från Sverige?

paragrafIdag behöver folk bosatta i Sverige inte ansöka om utresetillstånd från Sverige. Om jag vill resa till Norge, USA, Iran, Kenya eller Nordkorea köper jag en biljett, ansöker om eventuella visa och åker. Om jag vill emigrera kan jag göra det. Det är en bra ordning.

Vi vet att svenska medborgare åker utomlands för att delta i krig. Vissa åker för att slåss för nassar i Ukraina, andra bli frivilliga i IS. Att svenskar ansluter sig till terrororganisationer måste motverkas, frågan är då hur. Vissa anser att vi ska fokusera på själva utresan.

Säg att en ung svensk önskar ansluta sig till Boko Haram. Den som tror att de köper en biljett till Nigeria och anger på visumansökan att de ska ansluta sig till Boko Haram är mer än pantade.

Mer troligt är att de ansöker om turistvisa till Kenya, köper en ToR-biljett till Nairobi och därifrån reser vidare. Är de smarta bokar de även hotell som vilka turister som helst. Ett annat alternativ är att resa via ett EU-land. Bukarest-Lagos kostar lite drygt 7200 ToR.

Det är alltså svårt att utifrån avresebiljett från Sverige avgöra vem som skall ansluta sig till Boko Haram om nu inte resenären är pantad, vilket vi inte skall utgå från.

Enda lösningen är generella utresetillstånd, vilket jag av princip inte anser är en bra idé. Jag är så pass gammaldags att jag anser att den som vill lämna landet ska ha rätt att göra det. Staten äger inte sina medborgare. Det är dessutom ett trubbigt och ineffektivt verktyg.

Jamen SÄPO kan väl spana på folk”, säger random liberal. Problemet är svårigheten att avgöra vem som är turist och vem som är potentiell terrorist. Ska Säpo spana på alla, eller är det lite etnisk och rasistisk profilering vi ska bygga in i systemet. Det där med övervakningssamhället ska vi inte prata om.

Jamen det vet vi ju redan”, säger random rasist. Problemet är att vi då begränsar helst oskyldiga individers rätt att resa helt utifrån etnisk tillhörighet eftersom det är svårt att avgöra vilken individ i den utpekade gruppen som är potentiell terrorist och vem ska hälsa på släkten. När den förste IS-individen med ett namn som exempelvis Jan eller Eva från säg Ödeshög dyker upp blir det än mer komplicerat.

Jag har ingen lust att till svenska staten motivera varför jag reser till Prag. Skall jag dricka öl eller kvista över till Ukraina? Vill vi svara på den typen av frågor när vi bokar en veckas semester?

Vill vi verkligen ha ett samhälle där staten avgör vem som får resa var? Vill vi ha generella utresekontroller? Vill vi att våra pass ska lagras hos staten och lämnas ut när staten behagar ge oss utresetillstånd?

Är det vårt Sverige?

Etiketter: ,

Kommentera

