Liberalernas ilska försvårar arbetet med att förebygga extremism

linje_sandLiberalen Fredrik Malm är arg, mycket arg. Målet för hans ilska är utrikeskorren Cecilia Uddén på SR. Orsaken till hans ilska är Uddéns försök att krypa in i skallen på de unga män och kvinnor som dras till IS. Ni ser hennes korta inlägg i Agenda c:a 11-12 minuter in.

Malms ilska förbryllar mig. Jag vet ärligt talat inte om det är taktik, eller om han är så arg att han inte klarar av att tänka klart. Malm har skrivit ett antal inlägg och Uddén har svarat i Expressen. Jag börjar med Uddéns svar.

Jag började med att säga: ”Det är en sorts paradoxal kombination av dödskult och fascistoid våldsromantik å ena sidan, och en samhällsbyggardröm, en utopi, utopin om det islamiska kalifatet, som många drömmer om”.

På de korta minuter (fyra) jag hade till mitt förfogande, valde jag att koncentrera mig på det utopiska draget, den – givetvis totalfalska – rosendröm som åtminstone en hel del av de kommande IS-rekryterna är besatta av. Och som de har berättat för mig om i intervjuer. Senast i dag, den 26 maj i Gaza, där jag mötte ytterligare en ung man som sa sig vara beredd att skära halsen av mig om han fick order av ”Emiren” – Abu Bakr Al Baghdadi.

Han talade stjärnögt om det perfekta samhället där alla har lika värde, alla får sjukvård, och behandlas med respekt, som han sa.Expressen

Den som vill förhindra att personer lockas av extremism måste förstå vad som lockar. Jag har känt några troende bolsjeviker under min livstid. Det som de hade gemensamt var en vision av ett samhälle där alla hade allt och ingen saknade något. Typ Star Trek, men utan Stalin. När jag frågade om terrorn och förtrycket viftades det bort. Visionen var det som lockade. Våld och förtryck var i deras ögon antingen ett misstag eller det pris paradiset krävde.

Låt oss börja med det mest absurda, nämligen påståendet att ”alla har ett lika värde om de är muslimer förstås”. Sanningen är det rakt motsatta. Varken shiaislam eller sufiislam tolereras, och anhängarna är levande villebråd. Andra sunnimuslimer tvingas underordna sig IS totalitära gudstro. Fredrik Malm i Expressen

Malm tycks leva i en värld där en extremists förvirrade världsuppfattning på något sätt skulle korrelera med verkligheten. På samma sätt som mina kommunistiska bekanta har de bestämt sig för hur världen ser ut. För dem är kartan sann, terrängen är falsk.

Det som lockar i extrema miljöer är den enkla världsbilden och det enkla svaret. En sanning, en fiende, ett svar. Tanke, reflektion, ifrågasättande behövs inte. Det finns bara en sanning och de äger den.

Malms ilska gör att han är oförmögen att ens vilja förstå varför unga dras till en rörelse som IS. De mördar, alltså dras de till själva mördandet, så uppfattar jag hans tes. Ve den som likt Uddén ger en annan bild av lockelsen. I Malms värld är det att göra reklam.

All propaganda är fylld av positivt värdeladdade ord, IS är inget undantag. Ska de svenska samhället ha någon chans att motverka propagandan måste vi lära oss förstå varför den är lockande för att kunna motverka den. Det är inte samma sak som att köpa den.

Jag avslutar med Uddéns inledning i Expressenartikeln jag länkade till ovan.

Det förvånar mig kanske en smula att en riksdagsman inte kan göra distinktionen mellan vad unga IS-entusiaster på olika håll i världen drömmer om, och vad som tar form hitom drömmen, i den barbariska IS-verkligheten.

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “Liberalernas ilska försvårar arbetet med att förebygga extremism”

  1. Varför dras unga till IS? | Röda Berget Says:

    […] islamofobi? Det är förmodligen en del av det men sannolikt inte hela sanningen. Liberaler såsom Fredrik Malm verkar tycka att unga dras till IS därför att de drömmer om att mörda och våldta. Jag tvivlar […]

Kommentera

