Kommer den svenska högern att jubla när Storbritannien lämnar EU?

europa-flagBrittiska Tories vinner valet och David Cameron sitter kvar. Kul för honom, antar jag. Personligen bryr jag mig inte så mycket om vem som styr Storbritannien. Det var länge sedan Labour var något att hålla i hand. Orkar inte hetsa upp mig över det. Den som vill kan kolla siffror från BBC.

Jag lägger dock märke till att samtliga borgerliga politiker, tyckare och debattörer svävar på mörkblå moln. Kul för dem, antar jag.

Vad jag saknar från det hållet är någon form av tanke vad Camerons seger betyder för EU. Han har lovat att utlysa en folkomröstning om Storbritanniens medlemskap i EU. Jag har hört året 2017 någonstans. Med tanke på stämningen inom hans eget parti, det rasistiska UKIP och de skotska nationalisterna är det troligt att den folkomröstningen kommer att kräva att Storbritannien lämnar EU.

Den folkomröstningen och det troliga resultatet är en följd av det valresultat den svenska högern jublar åt idag. Kommer den svenska högern även att dansa i triumf när Storbritannien lämnar EU?

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Kommer den svenska högern att jubla när Storbritannien lämnar EU?”

  1. RULE BRITANNIA - Den sjätte mannen Says:

    […] är nöjd. Jag unnar britterna något annat än Labour. Men de som inte gillar Tories är inte nöjda. De oroar sig för den där omröstningen om britterna skall lämna EU eller inte som David Cameron […]

Kommentera

