Klart Nassebankartanten ska bli staty – fega Växjö

För snart ett år sedan publicerade Lena Sundström en artikel i DN, med denna passus.

En dag sitter man och tittar på den där gamla kända bilden från 1985, och inser att man inte längre vet om man vågar sprida den. Kvinnan som dänger sin handväska i huvudet på en nazist som går i  Nordiska rikspartiets marsch. En bild som blev Årets bild, just för att den symboliserade så mycket. En vanlig medborgare mot en nazistisk rörelse. En anständighet som glömde bort att räkna till tio. Och en anständighet som över huvud taget inte definierade sig utifrån en vänster eller högerskala. Eftersom det här utspelade sig på den tiden då motsatsen till en nazist inte förmodades vara en vänsterextremist. När den självklara motsatsen till en nazist i stället var alla vi andra. DN

I början av april kunde vi läsa i samma DN nassedängarkvinnan skulle bli staty i brons.

Den 16 april ställs den 30 centimeter stora statyn ut på Edsviks konsthall i Sollentuna i samband med utställningen ”Tantfullness” som invigs av Amelia Adamo och Anna-Greta Leijon.

– Tanten med väskan är mer aktuell än någonsin med tanke på den främlingsfientlighet som finns i världen i dag. Jag håller henne högt. DN

Idag vet vi att Lena Sundström fick rätt. Kvinnan, vars anhöriga satt fängslade i Auschwitz, anses av dagens Växjöbaserade lokalpolitiker att vara en symbol för våld.

Nämndordföranden Eva Johansson (C) skriver i en debattartikel i Smålandsposten att Växjö ska värna det fria ordet. ”Jag anser att det i den tanken är viktigt att möta oliktänkande med ord och samtal, inte med tillhyggen”

Hon är en snarare en symbol för antivåld och att ”nu får det vara nog”. I kvinnans väska låg hela hennes samlade erfarenheter av hemskheterna i Auschwitz, säger konstnären Susanna Arwin.Corren

Jag kommer ihåg händelsen, jag kommer ihåg när bilden publicerades. Det var 1985 och Nordiska rikspartiet skulle demonstrera i Växjö. De fick hela stan på sig.

Nordiska rikspartiets demonstration i Växjö möttes av motstånd. Det var inte enbart damen med handväskan som visade sitt missnöje med att få nazister på stadens gator. Unga som äldre gav sig handgripligen på de unga männen med sina renrakade huvuden. Några kastade ägg på demonstranterna.

Men det skulle bli damen med handväskan som kom att fånga allas blickar och tankar. DN

Staden Växjö gav de unga nassarna ett kollektivt besked. De stod upp som En och beskedet var glasklart. ”Inga nassar på våra gator – Inte i vår stad”. Idag anses det av vissa vara ett övergrepp när kyrkor låter sin klockor ringa under en nassedemonstration.

4 oktober 1936 planerade British Union of Fascists en marsch genom Londons East End, som då hade en stor judisk befolkning. Motdemonstranter stoppade dem vid Cable Street i det som kom att kallas Cable Street riots. Den dagen knäcktes de brittiska svartskjortorna.  Idag talar polisen om att ”rida ner de demonstranter” som vill stoppa nassarna.

Idag ser vi dels antisemitiska dåd, dels fega kommunalpolitiker som inte vågar hylla de som stod upp mot nazismen.

Klart Växjö ska staty av nassedängartanten. Skriv på kampanjen.

 

Etiketter: , ,

3 svar to “Klart Nassebankartanten ska bli staty – fega Växjö”

  1. Kristian Jansson Says:

    Jag håller med om delar av det du skriver, även om det verkar lite dubbelbottnat.
    Jag tycker att ”tanten” är ett bra exempel på civilkurage, samtidigt som jag föraktar andra antifascister som i samma veva som man ”protesterar” mot fascism ger sig på poliser och andra med hänvisning till att de hör till kapitalet och därför egentligen är fascister.

    De som skulle ”ridas ner” hade redan innan aktionen bestämt sig för att slåss med polisen, något jag inte tror tanten i Växjö skulle göra!

    Vad har det med något att göra? /Peter

  2. Kristian Jansson Says:

    I din text tolkar jag det som att polisen gjort fel som ingripit mot motdemonstranter, vilket i mina ögon varit fel om det handlat om tanten i Växjö men knappast då det handlar om autonoma vänstergrupper som angriper vår demokrati. De kan vara hur mycket antifascister de vill, deras politiska våld har ingen plats i ett demokratiskt samhälle.

    ”Rid ner de svarta” är i mina ögon inte att ”ingripa” utan en uppmaning till ett brutalt övervåld som kan leda till dödsfall. Det är tydligt att du inte är speciellt upprörd över att nassar ostört tågar på våra gator. Jag har aldrig sett dig uttrycka avsky mott nassar och rasister.

    Om vi återgår till Växjö, förutom handväskan spottade folk på nassarna, de kastade ägg på dem. Vad tycker du om dessa handlingar, ej utförda av ”autonoma vänstergrupper som angriper vår demokrati”?

    Tycker du att det var fel att stoppa svartskjortornas marsch i London på 30-talet? Det var ett äkta upplopp – kravaller så det skrek om det. BUF förbjöds inte förrän långt senare, de hade tillstånd att demonstrera och polisen försökte skingra motdemonstranterna. Vilken sida tar du där? British Union of Fascists eller motdemonstranterna? /Peter

  3. Kristian Jansson Says:

    Om du läst mina inlägg här så hade du sett att jag inte delar din partipolitiska syn på sakernoch ting. Däremot så är jag demokrat så tillvida att jag tycker att man ska ta avstånd från organiserat politiskt våld.
    Jag tycker SD’s politik är för dåligt underbyggd för att vara ett seriöst alternativ om det är det du undrar.
    Vad gäller motdemonstranter så är min stn solklar. Ägnar man sig organiserat politiskt våld så är intentionerna inte intressanta. Är man emot fascism men använder hot och våld mot liberala ungdomsförbund så ska man ändå bekämpas. Tanten i Växjö visade civilkurage, solklart! Steget därifrån till att kliva in i vardagsrummet hos folkvalda och hota med att våldta någon till döds är i mina ögon långt. För mig är det också skillnaden mellan tanten i Växjö och de autonoma.

    Vad jag förstår är att du inte har några problem med marscherande nassar. /Peter

Kommentera

