Lars Vilks är fortfarande en idiot och en kass konstnär…

Ladonia_bay_view…men även idioter tillika kassa konstnärer har rätt att utöva sin konst utan att bli hotade eller mördade.  Det är kärnan i ett öppet demokratiskt samhälle. Rätten att skapa konst tillhör inte bara de trevliga geniala utan även de idiotiskt kassa konstnärerna. Vem som är vem ligger i betraktarens ögon.

Det är troligt att diverse pantade nötter kommer att dyka upp i mitt kommentatorsfält och yla att jag minsann gillar attentatet mot Wilks, vilket naturligtvis är rena snurren. Kvaliteten på Vilks konst påverkas inte av hotbilden eller av attentaten mot honom. Verken bedöms utifrån verket som sådant.

Jag gillar vare sig experimentjazz eller kinesisk opera. Ett terrordåd mot en jazzklubb eller ett operahus kommer inte att få mig att konsumera vare sig experimentjazz eller kinesisk opera. Även det är kärnan i ett öppet demokratiskt samhälle.

Jag har besökt Wilks verk Nimis eftersom det är ett rätt coolt bygge. Jag kommer av samma orsak inte att bevista någon form av utställning med Vilks nuvarande verk.

Gårdagens båda terrordåd var fruktansvärda och jag hoppas samtliga inblandade individer grips, åtalas och döms.

Terrorhandlingar begås nämligen av individer och dessa individers handlingar är inte acceptabla.

Bilden på toppen av sidan är ”Ladonia bay view” av Erik Daugaard – Flickr. Licensierad under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons – http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ladonia_bay_view.jpg#mediaviewer/File:Ladonia_bay_view.jpg

Etiketter: , ,

Kommentera

