Rysslands övergrepp mot Ukraina följer den klassiska stormaktens mönster

Det händer att jag förundras över vissa länders förvåning över andra länders agerande. Rysslands agerande gentemot Ukraina upprör mig, men jag förvånas inte. Snarare agerar Ryssland som jag förväntade mig.

Vi ska ha klart för oss att Ryssland anser sig vara jämställt med USA. Ryssland anser att de kan agera på samma sätt idag som USA agerar idag, men även som USA agerade igår.

Den självständiga staten Ukraina vill, rätt eller fel, fjärma sig från Ryssland och närma sig Väst, kanske skriva avtal med EU & Nato, och eventuellt bli medlem i någon eller båda sammanslutningarna. Det är Ukrainas rätt. Ryssland anser, rätt eller fel, att det hotar Rysslands säkerhet, eller i vilket fall som helst är en utmaning mot den ryska hegemonin i närområdet.

När den självständiga staten Cuba, rätt eller fel, valde att inleda ett militärt samarbete med dåvarande Sovjet ansåg USA, rätt eller fel, att det hotade USA:s säkerhet, eller i vilket fall var en utmaning mot USA:s hegemoni i närområdet. USA svarade med en blockad av Cuba och världen var ett andetag från kärnvapenkrig.

Ryssland lever kvar i det stormaktstänkandet. De anser att de har samma rätt att agera gentemot Ukraina idag som USA agerade gentemot Cuba igår. Jag anser att Rysslands attityd stinker, men utifrån ett ryskt stormaktsperspektiv är den logisk och konsekvent.

Jag skulle inte förvånas nämnvärt om Ryssland skulle skriva ett militärt samarbetsavtal med något latinamerikanskt land bara för att utmana USA på deras klassiska bakgård. Jag ser framför mig en leende Putin som från ett ryskt kärnvapenbestyckat militärfartyg markerar att den självständiga staten X minsann har rätt att inleda militärt samarbete med vem de vill. Oavsett om avtalets innehåll skulle realiseras eller inte skulle det utmana USA på ett sätt som inte skett sedan Cubakrisen.

Jag växte upp i Supermakternas värld, där Ryssland styrde Öst med hjälp av ett gäng kommunistiska marionetter och USA styrde Latinamerika med hjälp av ett liknande gäng marionetter med USA:s goda minne gjorde våld på demokrati och mänskliga rättigheter.

Då var det inte speciellt attraktivt att vara granne med en supermakt, speciellt inte om man vägrade foga sig. Exemplen Ungern och Chile visade det med all tydlighet.

Ryssland lever mentalt kvar i den världen och jag tror inte de kommer att ändra sig. Jag tror heller inte att någon kommer att gå i krig med Ryssland över Ukrainas självständighet.

Världen börjar lukta 70-tal och stanken är obehaglig.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

