HBO filmar Isac Asimovs stiftelsen

Som jag har väntat. Jag var inte så värst gammal när jag för första gången läste Isac Asimovs stiftelsetrilogi. Sedan den dagen har jag väntat på att någon skulle gör film av den, eller rättare sagt TV, eftersom den är lång och innehållsrik.

DN beskriver den ”en rymdvariant av ”Game of thrones””, vilket är som att beskriva Röda Rummet som en variant av Kalle Anka.

Stiftelsen är stilbildande för SF på samma sätt som Sagan om Ringen och Narnia är stilbildande för fantasy. Georg Lucas snodde hela upplägg för sitt galaktiska Imperium av Asimov. Ett galaktiskt imperium, som styrs av en kejsare vars maktcentrum är en stad som täcker en hel planet.

Första publiceringen skedde i novellform i Astounding Magazine med start 1942. De samlades sedan i böcker från 1951 och framåt.

Tidigare försök att filma Asimovs verk har varit blandade. The Bicentennial Man, som filmades med Robin Williams i huvudrollen är den bästa. Tyvärr lyckades Alex Proyas göra köttfärs av I Robot.

Jag har hopp…

Etiketter: , , ,

2 svar to “HBO filmar Isac Asimovs stiftelsen”

  1. Unus sed leo (@peowagstrom) Says:

    Vi får hoppas att det inte blir en ”Game of Thrones” av det…. ”Det är inte porr det är HBO” skrämmer mig.

  2. Stiftelsetrilogin som TV-serie? | Anarres Says:

    […] och hjältarna i en bok är inte samma som i den förra. Nån Game Of Thrones i rymden är det följaktligen inte, vilket Clas Svahn DN påstår och jag har aldrig ens sett den jämförelsen tidigare. Utan det […]

Kommentera

