Idag är jag mer stolt än någonsin att vara Malmöbo & MFFare

Mackans målMalmö FF är stadens lag på ett sätt som de andra elitlagen inte är, och förmodligen aldrig kommer att bli. Jag hörde ett föredrag av Olle Svenning om just MFF och fascinerades av hur sammanflätad med staden klubben har varit under många år.

MFFs symbios med staden är ett av arven efter Eric Persson. Det andra är den inställning som säger att inget annat än seger räknas. Under Perssons ledning blev MFF en klubb som hatade förlusten mer än man älskade segern. MFFs framgångar gjorde också att Malmöborna än idag fnyser åt en andraplats i allsvenskan. Det är inget att fira. När MFF var som bäst ryckte folk på axlarna även åt en serieseger. Normaltillståndet var att Malmö vann och Möller höll nollan.

Kvalet till CL är ett exempel på den symbiosen. Efter bortamatchen i Prag var ungefär hälften av biljetterna sålda returen i Malmö. Supportrarna tog helt självsvåldigt på sig att marknadsföra matchen och piskade upp en stämning som inte bara fyllde stadion utan även bar laget till seger.

Jag kunde av olika orsaker inte se MFF-Sparta Prag, men jag var på plats igår. Klokt nog hade jag köpt biljett innan matchen i Salzburg. De 10 000 biljetter som kvar efter matchen försvann på 10 minuter.

Jag kom en timme innan matchstart och klacken på kortsidan höll redan låda. När matchen drog igång stod samtliga läktare upp och skrek. I många andra matcher är det klacken som sjunger hela matchen och sittplats stämmer ibland in.

Nån kommentator menade att denna match inte spelades och vanns av spelarna inför publiken, den spelades av spelare och publik i en underbar gemenskap. Salzburg fick inte möta ett lag bestående av elva spelare, de mötte en stad och staden var magnifik.

MFF har spelat i gamla Europacupen för mästarlag många gånger med en final som största merit. Detta är första gången vi lyckats kvala in till CL. Jag har inga större illusioner om MFFs chanser, men det lag som tror att de kan komma till Malmö och hämta tre poäng på halvfart kommer att få en otrevlig överraskning.

Med rätt lottning och maximal utdelning kan vi klara en tredjeplats i gruppen och dyka in slutspelet på EL. Att kunna bärga ett avancemang i CL skulle vara sanslöst. Å andra sidan, hade någon frågat tyckarna inför kvalet om de trodde att MFF skulle kunna slå ut både Sparta Prag & Salzburg hade svaret blivit nej.

Jag har kollat på seedningsgrupperna och inga lag är dåliga. En grupp bestående av Chelsea, PSG, Sporting Lissabon och MFF vore inte helt fel. Allt beror på om vi vill se stjärnglans eller ha en liten chans att gå vidare.

Jag menar Barcelona, PSG och Liverpool vore coolt, men snacka om dödens grupp.

Jag hoppas verkligen vi får PSG.

Bua åt Zlatan och mena det.

Etiketter: , , ,

Kommentera

