Tågen ska gå ”som tåget” – förstatliga underhållet #val2014

Samtal för länge sedan

  • ”Hur går det?”
  • ”Det går som tåget”

Svaret innebar att det gick bra. Allt var som det skulle. Begrepp som ”som ett brev på posten” och ”går som tåget” signalerade pålitlighet och trygghet. Breven kom fram och tågen gick som de skulle.

Idag är jag förvånad om tåget kommer fram i tid. Då tänker jag inte med smärre förseningar. Blir tåget 10 minuter sent mellan Malmö & Stockholm – det kan jag leva med. Vad jag inte accepterar är att bli stående några timmar i en stekhet/iskall vagn utan toaletter därför att en kontaktledning har blivit nedriven, signalfel, växelfel eller rälsbrott.

Järnvägen är en avgörande samhällsfunktion. Individer, företag och övriga organisationer måste kunna lita på att järnvägen fungerar som den ska. Det handlar om tågens skick, men fram,för allt handlar det om att underhåll av räls, växlar, ledningar och annat är extremt eftersatt.järnväg_kaos

Nya siffror från Trafikverket visar att samhällskostnaden för tågkaoset uppgår till fem miljarder kronor per år. Det innebär att oredan på svensk järnväg kostar miljontals kronor varje dag i förlorad arbetstid för pendlare och förluster för industriföretag som inte kan leverera i tid. Fungera.NU

Det handlar om att vi har en fragmenterad organisation där en mängd företag förväntas göra sin lilla del, men ingen tar ett övergripande ansvar. Det händer att reservdelar fattas därför att det blir för dyrt för underhållsföretaget att ha det på lager. Reparationerna tar längre tid än vad de borde göra. Den ena handen vet inte vad den andra gör.

Nya siffror från Trafikverket visar att samhällskostnaden för tågkaoset uppgår till fem miljarder kronor per år. Det innebär att oredan på svensk järnväg kostar miljontals kronor varje dag i förlorad arbetstid för pendlare och förluster för industriföretag som inte kan leverera i tid.

Det är med andra ord dags att ta tag i frågan, vilket vi Sossar gör.

Vi kommer under nästa mandatperiod att genomföra omfattande reformer för fungerande järnväg i Sverige:

  • Förstatliga underhållet av de svenska järnvägarna. 
  • 10 miljarder kronor i ökade anslag till underhåll av järnvägen. 
  • Tydliga krav på tågens skick. 
  • Krav på punktlighet och kapacitet vid tilldelning av tåglägen.
  • Frysta banavgifter 

Läs mer på SAP hemsida, läs hela förslaget, se en presentation.

 

Etiketter: , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: