Good evening Vietnam

Komik och tragik i lika delar är kännetecknet för en äkta clown. Robin Williams var en clown i ordets rätta bemärkelse.

Jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när en ung Robin Williams 1978 gjorde ett gästspel i Gänget och jag (Happy days) som utomjordingen Mork. Denne Mork var en rätt elak typ som till slut besegrades av The Fonz i en episk duell. Samma är kom spinn-off-serien Mork & Mindy, där Mork var en trevlig alien.

Komikern Williams nådde i mina sin höjdpunkt som anden i Disneys Aladdin 1992 och som Adrian Cronauer i Good morning Vietnam.

Min personliga favorit är ändå Williams insats i Patch Adams där han spelar en egensinnig läkare. I rollen som Adams balanserar Williams på den fina linjen mellan komik och tragik. Det är en rolig film, men den dyker med ojämna mellanrum ner i svarta hål, vilket gör den mer än sevärd.

Robin Williams fick folk att skratta. förundras och gråta.

Etiketter: ,

Kommentera

