Därför Pride: ”Jag ska knulla dig i munnen din jävla bögknullare”

fotboll_140412741Det finns en del som ifrågasätter varför Pride fortfarande är nödvändigt. Hoten mot Madde Larsson, ansvarig för AIKs medverkan i Pride Stockholm visar varför.

– Jag ska knulla dig i munnen din jävla bögknullare, jag ska slå dig blodig, jag ska strypa dig om du fortsätter driva AIK i Pride, sa en som ringde, säger Larsson Expressen

Det är nu femte året AIK medverkar och det är viktigt att klubben inte viker sig för hoten. Idrotten har ett ansvar gentemot samhället att vara öppet för alla, men måste för sin egen skull inse att den inte har råd att tappa potentiella stjärnor.

Ett exempel kommer från Folkhälso- institutet som 2005 konstaterade att andelen homo- och bisexuella som någon gång har funderat på att ta sitt liv är 47 procent. Att jämföra med heterosexuella ungdomar där siffran är 14 procent.

Men rapporten slår också fast att idrottsvärlden går miste om många talanger som väljer att sluta på grund av snäva ideal. SdS

Idrotten har fortfarande mycket att göra. Det är därför glädjande att klubbarnas supportrar tar saken i egna händer och organiserar sig mot homofobi.

Pride är fortfarande en nödvändighet.

Etiketter: , , , ,

3 svar to “Därför Pride: ”Jag ska knulla dig i munnen din jävla bögknullare””

  1. Per Kjellén Says:

    Jag har läst dina inlägg om Gunnar Axén och med förvåning läst dina exempel på kampsånger. Texterna och mentaliteten uppfattar jag som brist på självförtroende och brist på smak, helt enkelt.

    Så i dagens sommarpratare kommer plötsligt Karl Gerhards ‘Den ökända hästen från Troja’ och efter att ha hört den inser jagatt alla dina exempel är ren goja.

  2. Peter Says:

    Kampsånger? Detta är klassisk rock. Om du inte gillar Costello – inget jag kan göra åt det.

    Men jag gillar att du blir putt.

    Det kommer mer.., /Peter

  3. bwloggmediaosamhalle Says:

    Jo Peter jag kan intyga att var gång jag skriver om något HBTQ-ämne så får jag en del ”udda” kommentarer av den typ som du anfört. Eftersom de inte tillför debatten något konstruktivt så brukar jag saklöst radera. Generellt avges dessa komentarer också under skydd anonymitet.
    Jag gick in på din blogg just i detta då jag tänkte det var ett lustigt/lustfyllt skäl att motivera Pride av Peter… men nu förstär jag!! Hälsningar/Bo

Kommentera

