Reinfeldt – Afghanistanförnekaren – har talat

Reinfeldt inledde sitt tal med att förneka krisen i den svenska skolan. Pisa – är det stället med ett trasigt torn? Det är absurt.

Tragiskt är att han avslutade med att förneka det svenska kriget i Afghanistan. Sveriges senaste krig var mot Norge, hävdade Reinfeldt.

2002 startade Sverige sin insats i kriget i Afghanistan. Flera tusen svenskar har deltagit i kriget, fyra har stupat, betydligt fler har sårats.

6 oktober Ett stridsfordon 90 besköts av finkalibrig eld väster om Mazar-e-Sharif. Elden besvarades och förstärkning kallades till området i form av bland annat en Pansarterrängbil 203A. Pansarterrängbilen körde dock på en hemmagjord sprängladdning, vilket resulterade i att en soldat omkom.[61] Senare framkom det att sergeanten Kenneth Wallin omkom genom nackskador han ådrog sig genom explosionen.[62]
18 oktober Två svenska soldater skadades i benen i samband med en explosion. Soldaterna ingick i väster fordonspatrull tillsammans med finska soldater, om staden Aibak. Soldaterna hade vid olyckstillfället stigit ut ur fordonet för att gruppera på en höjd.[63][64]

Ovanstående är exempel på strider i ett svenskt krig, Det finns inget annat ord för det. Källa Wikipedia

Jag har hela tiden varit kritisk till Sveriges krig i Afghanistan. Jag har bråkat med mitt eget parti och var delaktig i den kursförändring som S gjorde i frågan. Det förändrar inte följande:

När ett land beslutar sig för att skicka män och kvinnor in i ett krig har landet ett ansvar för dem. Sverige har ett ansvar för alla som tjänstgjorde i Afghanistan, de som stupade och de som sårades. Vi har ett ansvar för de som kom hem psykiska trauman.

Det är ett skam och en skandal att Fredrik Reinfeldt, Sveriges statsminister inte ens kan erkänna att de svenska soldaterna som tjänstgjorde i Afghanistan deltog i ett svenskt krig.

Etiketter: , , , , ,

11 svar to “Reinfeldt – Afghanistanförnekaren – har talat”

  1. Kristian Jansson Says:

    Precis som när Sverige deltog i Kriget i Kongo (OP Artemis) och i Bosnien och i Kosovo och nu senast i Afghanistan.
    Sverige har i årtionden deltagit i strider runtom i världen.
    Nu verkar det mer som om tidigare riksdagsbeslut inte riktigt faller vissa på läppen och då tar man till semantik för att få det att låta som om regeringen i det fördolda startat ett krig utan att någon vet om det…

  2. Kristian Jansson Says:

    Vad gäller veteranpolitiken håller jag helt med dig och där har vi ett gemensamt problem eftersom just den frågan verkar känsligare än något annat.
    Kanske beroende på att man på riksdagsplanet tycker att det är lite obehagligt att människor far illa så direkt till följd av beslut man fattat.

  3. Peter Says:

    ”Fördolda” Du är rolig du. /Petrt

  4. Peter Says:

    Vi kan ju börja med att tala klarspråk. När ett land utkämpar ett krig får man krigsskadade individer att ta ansvar för.

    Lättare att glömma dem när man som Reinfeldt förnekar själva kriget.

    Inget krig, inga krigsskadade, inga problem, inget ansvar. /Peter

  5. Kristian Jansson Says:

    Problemet med att sätta epitetet krig på saker som egentligen inte är det är att man riskerar att exkludera företeelser som faller utanför begreppet.
    Vi ska ta hand om veteraner, oavsett om det är poliser, soldater eller civila i utlandstjänst, och det ska ske oavsett vad någon politiker råkar kalla insatsen.
    Punkt!

  6. Peter Says:

    Om man inte erkänner verkligheten kan man heller inte hantera den. /Petet

  7. Kristian Jansson Says:

    Vad exakt innebär frasen, Sverige befinner sig i krig för dig?
    För mig är det skitsamma om det kallas krig eller bara utlandstjänst. Min fd flickvän slogs för sitt liv under nästan två dygn under de strider som tog Wallins liv.
    Själv har jag varit utsatt för beskjutning och vid ett tillfälle brytit en minering för att lösa mina uppgifter i Bosnien.
    Det viktiga är att inse att varje insats har sina risker och respektera behovet av omhändertagande av alla man skickar iväg, oavsett om det handlar om stridande förband, observatörer eller icke militär personal.
    För mig känns det som om du plockar poäng utan att ha hela bilden klar för dig.

  8. Peter Says:

    Hade USA kallat kriget i Vietnam för ett krig istället för en polisaktion från dag 1 hade historien varit annorlunda. Skickar vi trupp vars uppgift är att patrullera och strida är vi i krig.

    Men det är inte varför du skriver här. Jag är sosse och du tål inte att en sån som jag medverkar till att sänka din älskade RajRaj… /Peter

  9. Kristian Jansson Says:

    Är det något det verkar råda en bred samstämmighet i riksdagen kring så är det omhändertagandet av personal som gjort utlandstjänst. Med det sagt är att hela skalan från höger till vänster, med få individuella undantag, verkar hoppas att det löser sig av sig själv.
    Det är inget vare sig Moderater eller Sossar har patent på, FM är sopiga på det också men det beror i huvudsak på att den politiska styrningen ser ut som den gör.

    Om du tror att det är du som vinner val och vrider Sossarnas politiska kompass så må du tro det , det skiter jag i.
    Jag har känt metallsmaken i munnen när det slår ner kulor runt en, jag har sett stridsvagnsminor utlagda för att hindra MIG från att göra sådant som du och dina kollegor kommit överens om. Bara för att sen komma hem och upptäcka att det man gör uppskattas enbart på internationella konferenser där politiker från Sverige kan sola sig i glansen efter som ”VI” bidrar…
    Det är något du kan styra upp, inte genom att raljera över begrepp ingen riktigt är överens om, utan genom att ställa krav på ditt parti.
    Tro mig jag har tagit min beskärda del av att informera politiker lokalt och på riksplanet om vad jag anser är hygiennivå på ansvar för våra soldater, och andra, i utlandstjänst.

    Jag vet att jag är delaktig i att vinna val och och jag vet att jag är med och vrider Sossarnas politiska kompass.

    Det fina med att ha egen blogg är att jag kan skriva vad jag vill. Vill jag raljera gör jag det utan att fråga någon om lov, allra minst dig och dina likar. /Peter

  10. Kristian Jansson Says:

    Att du i sin blogg har rätt att skriva vad du vill, inom lagens råmärken, är solklart.
    Frågan i just den här frågan är vem du företräder?
    Är det FN-poliser, observatörer i Pakistan, skyttesoldater i Afghanistan eller bara dig själv?

    Mig /Peter

  11. Kristian Jansson Says:

    Det är bra att veta, många politiker och samhällsdebattörer påstår att de företräder grupper i samhället. Må det vara pensionärer, svetsare, invandrare eller till och med soldater.
    Jag trodde faktiskt ditt engagemang kring frågorna runt veteranpolitiken, eller snarare behovet av en sådan, gick utanför den rena partipolitiken.
    Om ett rödgrönt parti lägger fram ett förslag på området som är seriöst utarbetat och planerat för ett trovärdigt införande av omhändertagande av personal som gjort utlandstjänst så väger det extremt tungt inför valet.
    Jag har alltid röstat borgerligt men för mig skulle en seriös veteranpolitik kunna få vågskålen att tippa över.

Kommentera

