Dagens Löfven – Skolan & Jämlik hälsa

Löfven skolaIdag inleder Stefan Löfven årets politikervecka i Almedalen. Ledtrådar till vad talet ska handla om hittar vi i två artiklar.

I SvD skriver Löfven själv om skolan. Han pekar ut resultaten, jämlik skola och lärarna som avgörande punkter. I AB skriver Jämtin om jämlik hälsa. Där har ni en rejäl bit av kvällens tal och troligtvis två av de punkter som kommer att bära hela vägen fram till 14 september.

Inget av ämnena förvånar. Skolan är en avgörande del av vårt samhälle och är i detta val, i alla val, ett av de områden som definierar väljaren. Som lokal skolpolitiker är jag glad att just mitt område hamnat i rikspolitikens fokus.

Jag är glad att vi lägger ett nationellt perspektiv på hälsa ur ett jämlikhetsperspektiv.Det är nämligen dödligt att vara fattig.

Inkomstklyftorna vidgas snabbare i Sverige än i något annat OECD-land och med det ökar också hälsoklyftorna. Vi kan se att samtidigt som den genomsnittliga medellivslängden ökar i Sverige har gapet mellan olika grupper blivit större. De med kortast utbildning har minst chans att uppleva sin 65-årsdag. Vid 30-årsdagen förväntas de med eftergymnasial utbildning leva i snitt fem år längre än de med kortare utbildning. Den sämsta utvecklingen har unga kvinnor med kort utbildning, vars medellivslängd i princip har stått stilla de senaste 20 åren. AB

I Malmö formade vi Malmökommissionen utifrån Marmotkommissionens exempel. Jag är glad att vi gör samma sak på nationell nivå.

Katrin Kielos avslutar sin senaste krönika med en sanning jag hoppas Löfven har i ögonvrån.

Verklig regerings­duglighet är att kunna säga både ”jag har en dröm” och ”jag har en plan”.

Inte bara ”jag har ett finansierat förslag”.

Men inte heller bara ”jag är en fin människa”.AB

Vision och leverans

 

Etiketter: , , ,

3 svar to “Dagens Löfven – Skolan & Jämlik hälsa”

  1. Anders Nilsson Says:

    Det märkliga är att inkomstklyftorna kan öka fastän alla får det
    bättre än tidigare och har det bättre än de skulle ha i ett annat
    västeuropeiskt land. Det gäller att välja mätmetod.

  2. Peter Says:

    Att ”alla fått det bättre” är högerns standardmyt i alla diskussioner om jämlikhet. Förändrar dock inte faktum att ojämlikhet dödar. / Peter

  3. En (S)-märkt skolpolitik | Görans tankar och bagateller Says:

    […] Fler som skrivit: Martin Moberg, Peter Johansson, Peter Johansson […]

Kommentera

