Facket vann PR-kriget om #tågstrejk

ekokammarenEn konflikt på arbetsmarknaden handlar idag inte bara om att tvinga motståndaren till förhandlingsbordet med en position som för mig är bättre. Det handlar även om att vinna allmänhetens förståelse och stöd för konflikten. Det har ingen direkt saklig betydelse för utgången, men det spelar roll, speciellt i de fall där konsekvenserna av en konflikt påverkar fler än den närmast berörda, dvs arbetsgivare och anställda.

För fackföreningar som organiserar anställda i välfärd, transport, handel, turistnäring är det viktigt att kunna motivera varför till exempel en pendlare inte kan åka den buss eller det tåg de brukar ta. PR-kriget trappas upp för varje konflikt och blir allt viktigare.

Men den Sifo-undersökning som SvD Näringsliv har tagit fram visar att svenska folket in i det sista hade sympatier med de strejkande tågarbetarna, och sympatierna var störst där de drabbade resenärerna var flest.

Under det senaste dygnet, drygt, har Sifo samlat in svar från 1 041 personer. Resultatet visar att 47 procent av de tillfrågade sympatiserar mest med Seko, att jämföra med 7 procent som sympatiserar mest med Almega. 14 procent uppger att de inte har några sympatier för någon av parterna och 32 procent är tveksamma i frågan eller vet inte.

Såväl män som kvinnor, unga som äldre och välutbildade som lågutbildade sympatiserar betydligt oftare med Seko än med Almega. SvD

Jag bedömer att flera faktorer ligger bakom

  1. Det var en nödvändig strejk, kraven var rättvisa och de var rimliga.
  2. SEKO hade många strejkvakter ute. De fungerde även som en första informationslinje gentemot resenärerna. Den pendlare som hade svårigheter att komma till jobbet hade en medmänniska att tala med. Frågan ”varför stökar du till min tillvaro” kunde ställas till någon som kunde varit pendlaren själv.
  3. SEKO lyckades kommunicera kraven till den breda allmänheten på ett sådant sätt att folk identifierade sig med de strejkande. SEKO lyckades plantera tanken ”Hur skulle jag gjort i deras ställe..?” i folks huvud.
  4. Situationen med färre fasta jobb och fler otrygga anställningar finns i alla samhällssektorer. Många journalister springer från den ena korta anställningen till den andra. Även de kunde identifiera sig med de strejkandes mål, vilket tveklöst påverkar både rapporteringen, men även debatten om konflikten inom och utanför spalter och eter.
  5. Fackföreningsrörelsen lär sig steg för steg att använda nya medier för att kommunicera sitt budskap. Kombinationen av officiella kanaler från förbunden och enskilda medlemmar som också är nätaktivister är kraftfull.
  6. I vissa konflikter stiger borgerliga debattörer och ställer sig på arbetsgivarens sida, vilket bortsett från Folkpartiets övertramp inte hände denna gång. Det gjorde att Almega tappade ett ben i kommunikationen.

Ekokammaren förlorade – aktivisterna vann

Etiketter: , , , , , ,

2 svar to “Facket vann PR-kriget om #tågstrejk”

  1. Göran Carlsson Says:

    Särskilt 3 o4 var viktiga för att få allmänheten att förstå. Med den argumentationen så trycktes egot tillbaka hos resenärer som stördes av konflikten. Hanteringen är ett skolexempel som SEKO visat!

  2. Folkpartiet & Almega förlorade politiskt kapital i #tågstrejk | Röda Berget Says:

    […] Tankar från en Sosse « Facket vann PR-kriget om #tågstrejk […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: