Vi sossar sätter vården, inte vinsten, i sjukvårdens fokus

Val14Ibland när jag hör högern debattera vård undrar jag om de lever på samma planet som jag. En av Malmös lokala moderater yttrade ungefär detta till mig.

Jag förstår inte varför jag inte skall kunna äga och driva ett sjukhus med vinst, när jag kan äga och göra vinst på lastbilarna som kör tvätten till och från samma sjukhus

Jag gav inget större svar, pga den kondition som på latin kallas ”Paffus Gravus”. Jag blev ärligt talat så paff att jag inte fick fram så många ord. När jag tänker sjukvårdspolitik existerar den vinkeln inte ens i min tankevärld. Det enda fokus jag har när jag tänker sjukvårdspolitik är just sjukvården.

Av den orsaken är det bra att Socialdemokraterna på DN debatt slår fast en viktig grundprincip för vår sjukvårdspolitik.

1. Jämlik vård efter behov – slut på privatiseringslinjen. Vi vill sätta stopp för den privatiseringslinje som moderaterna driver. Privatiseringslinjen har handlat om hur privata försäkringspatienter ska kunna betala för att få gräddfiler in i sjukvården, om utförsäljning av sjukhus och ersättningsmodeller som inte tar hänsyn till patienternas vårdbehov.

Vi socialdemokrater har en grundläggande princip som vi kallar för sjukvårdens solidaritetslinje: Vården ska alltid fördelas efter den enskildes behov, aldrig styras av plånbokens storlek. Får vi väljarnas förtroende ska vi se till att denna solidaritetslinje efterlevs i exempelvis landstingens ersättningssystem inom primärvården. DN

Vård efter behov, inte efter plånbok. Att fokusera vårdens resurser där den behövs bäst, inte där den kan generera vinst åt en vårdföretagare.

En av marknadsekonomins konsekvenser är att den allokerar resurser dit vinsten är störst. Den kommersiellt mest lönsamma sjukvården är att bota småkrämpor hos personer som i stort sett är friska, den minst lönsamma är att vårda ett mindre anta multisjuka individer med komplexa och ibland diffusa vårdbehov. Det är ingen slump att de privata vårdcentralerna är koncentrerade till områden där ohälsotalen år låga – det är nämligen lönsamt.

Vi måste återgå till en sjukvård som styrs av patientens behov, oavsett vem de är eller vad de tjänar.

Vården, inte vinsten ska vara i sjukvårdens fokus.

Bloggat: Martin Moberg, Peter Högberg

Etiketter: , , ,

6 svar to “Vi sossar sätter vården, inte vinsten, i sjukvårdens fokus”

  1. Per Kjellén Says:

    Snarast var det väl vacuum mentis. Förklara för mig varför ni alltid hävdar att människor inte är varor och därför inte kan behanlas i en fri marknad.

    Men bilar är varor. Bilar får betydligt bättre vård än människor trots att bilföretagen strävar efter vinst.

    Varför är människa inte är en vara? Bevare mig för liberaaaler…/Peter

  2. Karin Aurell Says:

    När S säger ”vård efter behov” menar man då att alla ska få den vård som finns att tillgå, oavsett kostnad? Eller menar S att ” vård efter behov” syftar till en vårdbehövande som efter vården ska kunna bidra med skatt på eget yrkesarbete ?

  3. Per Kjellén Says:

    Nu har Paffus Gravus slagit till igen.

    Nej, människan är inte en vara. Men många kan intyga, att bilmarknaden, tillverkning, utveckling, försäljning, myndighetskontroll, underhåll etc fungerar bättre för bilar än hur vård skola omsorg fungerar för människor.

    Jag tror, att skola. vård och omsorg skulle fungerar bättre för dem som har behov av detta om skola vård och omsorg arbetat på en fri marknad och inte på en politikerstyrd marknad. All erfarenhet visar att den fria marknaden fungerar bättre för människorna än en politikerstyrd marknad.

  4. Peter Says:

    Den vård man behöver. /Peter

  5. Peter Says:

    Liberaaala floskler förändrar inte det faktum att marknaden allokerar resurser till den vård där vinsterna är störst, inte där de mänskliga behoven är störst. /Peter

  6. Per KJellén Says:

    Det är inte utan betydelse, att kommunala politiker till stor del är fritidspolitiker. Det går inte att begära att fritidspolitiker skall behöva bemästra de komplicerade avtal som ett entreprenadavtal innebär.

    Förtroendevaldas uppgifter i riksdag är främst lagstiftning och i kommun främst kontroll.

    Skola, vård och omsorg skulle fungera bättre om de utfördes på en fri marknad. Till stor del måste dessa omsorger skattefinansieras. Men den delen borde vara patientstyrd och brukarstyrd.

    Lycka till med att sälja det till svenska folket…/Peter

Kommentera

