Tågkaoset är totalt – det är inte ens vinter

kontaktledningNu ser vi resultatet av underhållshålet på 20 miljarder.

Kaoset i tågtrafiken fortsätter.

En nedriven kontaktledning utanför Herrljunga stoppade tågen från Göteborg till Stockholm på torsdagsmorgonen.

Och först i kväll kan båda spåren på Västra stambanan öppnas igen.

Samtidigt fortsätter störningarna norr om Stockholm AB

  • Trafiken mellan Stockholm och Uppsala är kaos.
  • Västra stambanan ligger nere
  • Det är störningar i Dalarna

Hur kommer det att se ut om vi en vinter med snö och kyla. Wennemo skriver i AB om det gamla uttrycket ”det går som tåget”. En gång var det samma sak som allt fungerade. Så är det inte längre.

Sverige stannar utan en fungerande järnväg.

Ansvarigt statsråd är inte närvarande.

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Tågkaoset är totalt – det är inte ens vinter”

  1. Anonym Says:

    Finns nåt som Alliansen gör som inte orsakar kaos.
    Nästa kaos blir Attefallhusen när grannar ryker ihop.
    Sedan ska man stoppa in alla nyanlända och av det ockra på hyror i dessa 25 kvadrat stora hus.
    Vinnare är de som har tomtmark där dessa kan sättas upp.
    Förlorare blir fattiga som får betala dyrt för små utrymmen.

    Nä Miljonprogram skulle man startat istället.
    Men att denna inkompetenta regering skulle komma på nåt så genialt får vi aldrig räkna med.

    Tågkaoset varför man skapar det fattar jag däremot inte. Men nån uträkning finns med det hela sanna mina ord.
    Förmodligen har det med privatisering att göra.

    Jag undrar om inte Naomi Klein har helt rätt i sin bok Chockdoktrinen .

    citat:
    ”Naomi Klein menar att regeringar världen över utnyttjar naturkatastrofer, ekonomiska kriser och krig för att driva igenom radikal politik för den fria marknaden. Detta kallar hon för ”Katastrofkapitalism”. Resultatet är ofta katastrofalt för vanliga människor och enormt fördelaktigt för stora företag. Politiska ledare utnyttjar brutalitet och förtryck för att krossa protester mot deras egna agendor med privatiseringar, avregleringar och skattesänkningar.”

    Uppriktigt är det inte detta vi ser i Sverige idag med denna
    ansvarslösa Alliansregim.
    Svenskarna har varit ett hederligt ansvarsfullt och empatisk folk
    där vi strävat för att bygga upp nåt gemensamt. Idag ger Allianseregimen bort allt . Kvar står olönsamma sektorer som får betalas av högbeskattade sjuka, arbetslösa, pensionärer.
    Folket låter vad som helst ske bara de får detta jobbskatteavdrag.
    Detta avdrag har gjort folk fullkomligt galna.

    En krach på börsen som lamslår företag
    kommer sätta mängder av människor i stor knipa om räntan höjs.
    Folk har lånat sig upp över taknocken och det behövs bara
    en liten rubbning i Världsekonomin så faller allt som ett korthus.

    På det finns idag ej heller några sociala skydd värt namnet i Sverige. Vi lever på en nålsspets.
    och en dag faller allt det är min övertygelse.

  2. Lars Flemström Says:

    Uttrycket ”nedriven kontaktledning” är föråldrat och döljer vad det handlar om idag. Uttrycket ”nedriven kontaktledning” säger ju att det är något som river ner kontaktledningen. Det var defekta strömavtagare på loken, som rev ner kontakledningarna förr, men detta hände dock mycket sällan. Man hade då ett sprödare material i strömavtagarnas kontaktskenor än idag. ”Nedriven kontaktledning” borde alltså vara ännu mer sällsynt idag.

    Det är ingenting som rullar mot kontakledningen, utan strömavtagarens strömskena glider mot kontaktledningen. Båda slits och måste bytas efter jämna intervaller. Hur många tågpassager en kontaktledning klarar av, vet man exakt, och naturligtvis föreskrivs byte i god tid, innan kontaktledningen går av. Detta vet man, vi har lång erfarenhet av detta system i Sverige. Just nu har vi haft elektrisk tågdrift med samma system i 99 1/2 år vid statens järnvägar.

    Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm förbereder som bäst 100 årsjubiléet med massor med avslitna kontaktledningar. Någon har ju bestämt att man gång på gång ska skjuta upp det föreskrivna utbytet av kontakledningar. Någon har bestämt att allt underhåll ska läggas ut på fristående entreprenörer, som inte själva får ta initiativ till det som måste göras, utan måste vänta på en beställning från Trafikverket.

    Någon har också bestämt att generaldirektören ska vara enväldig. Det har generaldirektören själv bestämt, men med uppbackning från regeringen. Det är nu inte längre en hemlighet att fullt krig råder mellan generaldirektören och den kvarvarande chefspersonal (De flesta cheferna har ju gått till de fristående underhållsbolagen), som har övertagits från Banverket och är de, som behärskar järnvägstekniken.

    Det räcker inte att generaldirektören avsätts. Trafikverket är hans skapelse och föga lämplig för sin uppgift. Järnvägen måste ha ett egen statlig förvaltning under en egen generaldirektör, som bara ansvarar för järnvägarna. Gunnar Malms huvudintresse är ju elektrifierade landsvägar, med dubbelt så långa långtradare som EU-normen för lastbilar, vilka ska ersätta godstågen. Det är säkert ingen slump, det som avslöjades i TV igår, att Trafikverket har räknat fel på trafikmängderna på våra mest trafikerade landsvägar och uppgivit trafikmängderna till 50 – 100 % högre än de är.

    Det är inte heller någon slump att kontakledningar går av gång på gång på nästan samma ställe. Man akutreparation byter man bara den sektion som har gått av, och inte alla sektioner som byttes samtidigt förra gången. Det var en avsliten kontakledning, som orsakade en gräsbrand mellan Uppsala och Stockholm i onsdags i förra veckan, vilken slog ut ett signalställverk.

    Att vidmakthålla järnvägsanläggningen i befintligt skick borde inte kräva extra pengar från regeringen. Tågoperatörerna betalar nämligen banavgifter (ett slags kilometerskatt) som motsvarar den samhällsekonomiska marginalkostnaden för det slitage som orsakas av varje enskilt tåg. Vart har de pengarna tagit vägen?

    Nyinvesteringar ska däremot grundas på samhällsekonomiska kalkyler, som bl.a. grundas på förväntad trafik. Med de systematiska över-uppskattningarna av befintlig biltrafik, som Trafikverket gör, utfaller ju dessa kalkyler till bilismens förmån.

    Men den grova misskötsel av järnvägarna, som Gunnar Malm har beslutat, reduceras givetvis kraftigt de samhällsekonomiska vinsterna av den ökning av järnvägstrafiken, som vi haft sedan början av 1990-talet. Tågoperatörerna och deras kunder får ta de företagsekonomiska förlusterna. Och de försöker spara på personalen, när de inte uppnår de förväntade ekonomiska målen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: