Jag – en valledare i en S-förening någonstans i Sverige

Val14Jag är valledare i min S-förening. Den som inte är politiskt aktiv undrar förmodligen vad jag yrar om. En hel del av de som är politiskt aktiva har förmodligen även de en rätt dimmig idé om vad en valledare gör.

Ska jag göra det väldigt enkelt är det min uppgift att se till att tågen går i tid. Planera, fixa det praktiska, se till att det som ska fungera fungerar. Det kan handla om att söka tillstånd för de aktiviteter vi ska ha, se till att vi har det material som behövs, göra en valbudget och se till att den följs.

Ska det serveras kaffe ska någon köpa in kaffet, socker, muggar, tilltugg etc. Det behöver inte vara jag som köper in grejorna, men det är mitt ansvar att se till att allt finns på plats när entusiastiska valarbetare dyker upp. Jag kommer först och går oftast sist.

Jag är valledare för Möllevångens Socialdemokratiska förening i Malmö. Vår förening har ett huvudansvar för att bedriva valrörelse i ett väl definierat område kring Möllevången i Malmö. Dörrknackning, torgmöten och andra utåtriktade aktiviteter står på menyn.

Hittills har vi genomfört c:a 1 000 samtal sedan i Mars. Räknar vi med samtalskampanjen i vintras loggar vi c:a 1500 samtal fram till dags dato. Vi är en av många föreningar i det Socialdemokratiska partiet.

Föreningarnas valarbetare är de som gör jobbet. När vi vinner valet tillhör segern dem.

En vecka kvar…

Etiketter: , ,

Ett svar to “Jag – en valledare i en S-förening någonstans i Sverige”

  1. Sätt jobben först – på riktigt | #SFramtidHalland Says:

    […] mer: Röda Berget och Eva Franchell och Peter Wolodarski och SVT Agenda och Robert Sundberg och Dagens Arena och […]

Kommentera

