Idag kryssar jag Johan Danielsson (s)

Tjohoo EU!!!” utropar The Big Baldy, aka Peter Högberg glatt. Orsaken till detta Kentinspirerade beteende är att idag är Europadagen.

För att fira denna dag tänker jag gå och rösta i EU-valet. Mitt partival är socialdemokraterna och mitt kryss går till #10 Johan Danielsson. Orsaken är lika enkel som självklar.

Jag vill inte att EU ska vara Brysselhögerns verktyg för att montera ner fackliga rättigheter. Jag vill inte ha lönedumpning i Sverige, jag vill inte se löntagarnas situation på arbetsmarknaden försämras.

Brysselhögerns främsta ansikte är moderaten Hökmark, Han vill avskaffa arbetsmiljölagstiftningen för 99% av Sveriges företag. Han vill inte att svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige. Hans våta dröm är ett EU där löntagarna är utlämnade åta arbetsköparnas godtycke. Johan Danielsson tar den motsatta positionen.

Jag är stolt över det starka  stöd som jag har från fackligt håll. Jag är liksom många andra besviken och till och med förbannad på hur EU-samarbetet har utvecklats. Detta var inte det EU som vi blev medlemmar i. Men det räcker inte med att vara besviken. Vi måste själva ta ansvar för att förändra samarbetet. Den viktigaste frågan för mig är våra kollektivavtal. Svenska avtal och löner ska gälla i Sverige. EU ska hålla sig borta från vår kollektivavtalsmodell!Johan Danielsson

Efter jobbet beger jag mig till mitt lokala köpcenter där jag kommer att votera S och kryssa #10.

Varför inte göra mig sällskap?

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Idag kryssar jag Johan Danielsson (s)”

  1. Per Kjellén Says:

    Gäller inte svenska löner och avtal i Sverige?

    Lavaldomen säger något annat. Hökmark vill ännu mer något annat. /Peter

Kommentera

