När Hägglund pratar om ”Svartmålning av vården” struntar han i oroliga blivande föräldrar

Göran_HägglundGöran Hägglund gillar inte kritik av vården. ”Svartmålning” kallar han det.

När det gäller vården säger KD-ledaren och socialministern Göran Hägglund att han är trött på svartmålningen SvT Text

Det är fruktansvärt nonchalant och okänsligt av Hägglund att nonchalera oroliga blivande föräldrar. När skånska blivande föräldrar känner oro för att dra en nitlott i det skånska BB-lotteriet anser Hägglund att de ”svartmålar”. När oppositionen tar folk oro på allvar viftar Hägglund bort det som ”Svartmålning”.

Undersköterskan Linda Lindmark skriver i sydsvenskan.

För nio år sedan gick jag hem till min familj med ett stort leende på läpparna: jag hade fått ett vikariat på förlossningen – jag hade fått mitt drömjobb.

Det är fortfarande mitt drömjobb. Men känslan av panik infinner sig snabbt när jag kommer till min arbetsplats: I alla rum finns kvinnor som behöver hjälp, stöd och omsorg. Kanske är någon av mina kollegor sjuk. Det fattas en i personalen, och paniken fortsätter att spridas genom kroppen. Jag vet redan då att mina mänskliga behov måste läggas åt sidan de kommande åtta timmarna, och jag vet att mina patienter inte kommer få den vård de förtjänar att få. SdS

Hägglund har förmodligen inte läst Lindmarks artikel. Hade han gjort skulle han förmodligen avfärda den som ytterligare ett exempel på ”Svartmålning” för att sedan dra en litania om ansvar.

Något har gått sönder i Sverige.

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “När Hägglund pratar om ”Svartmålning av vården” struntar han i oroliga blivande föräldrar”

  1. Kent Wallin Says:

    Göran Hägglund är mest bekymrad över vad han ska syssla med efter valet när han mist posten som partiledare för KD och inte längre sitter med i riksdagen.

Kommentera

