För Moderaterna slutar Sverige nånstans strax söder om Jönköping

kontaktledningStuderar regeringens infrastrukturförslag och slås av det som inte finns med.

Fyrspår Lund-Hässleholm: Sträckan Malmö-Hässleholm ska svälja långdistanstågen, regionaltåg, Öresundståg och godståg. Arbetsmarknaden i Skåne blir alltmer beroende av goda kollektiva transporter och artären i systemet är just den sträckan.

Höghastighetståg Stockholm-Malmö: Vi behöver en uppgradering av sträckan, vilket inkluderar en investering som tillåter höghastighetståg. Det skulle även innebära en klar klimatvinst eftersom flyget på sträckan mer eller mindre skulle raderas ut.

Spårvagn i Malmö: Malmö behöver spårvagn. Kapaciteten i vårt kollektivtrafiksystem har på de mest populära linjerna nått taket. I klarttext betyder att fler bussar på de linjerna under rusningstrafik inte ökar kapaciteten. De nya långa bussarna kommer att öka kapaciteten, men på lång sikt räcker det inte.

Metro Malmö – Köpenhamn: Även här handlar det om kapacitet. Nuvarande Öresundsförbindelse börjar även den att närma sig kapacitetstak på spårsidan. En Metro från centrala Malmö som kopplas ihop med Köpenhamns Metro kommer på sikt att vara nödvändig.

HH-förbindelse: En fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör skulle knyta ihop sundet och möjliggöra tillväxt och arbete.

Fortsatt kaos i järnvägsunderhållet: Inte en stavelse om att ta itu med de problem som den splittrade underhållsorganisationen skapar.

Kommentarerna från Malmö är bistra

– Spårvagn är Malmös och Lunds tunnelbana. Det kan stärka både arbetsmarknad och bostadsmarknad. Vi är två städer som växer och har stora kapacitetsbehov i kollektivtrafiken, men regeringen lägger armarna i kors och säger att vi ska klara det helt på egen hand. Det är verkligen tråkigt, säger Karolina Skog, kommunalråd för Miljöpartiet i Malmö i ett pressmeddelande. SkD

– Regeringen ser inte dagens behov och den nuddar inte ens vid framtidens. Den absolut nödvändiga utbyggnaden till fyra spår mellan Lund och Hässleholm utelämnas. Istället gör regeringen ett stort nummer av ett flera år gammalt beslut om en utbyggnad till fyra spår mellan Malmö och Lund. Det duger inte. Regeringen sviker Skånes näringsliv och befolkning. De missar helt vår regions potential, det är inte bara Skåne som behöver Stockholm utan Stockholm behöver Skåne, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S)HF Blogg

Det är synd att regeringen inte inser att även södra Sverige är en tillgång för landet.

Det är dags att höja blicken och inse att det finns en värld söder om Jönköping.

Etiketter: ,

8 svar to “För Moderaterna slutar Sverige nånstans strax söder om Jönköping”

  1. Lars Flemström Says:

    Det ska du vara glad för. För det första blir det ju fyra spår mellan Malmö och Lund. Och för det andra ges ju tid för eftertanke, hur man ska fortsätta. De planer som finns bygger ju på väldigt snäva kommunintressen. Jag föreslår att du lägger en linjal mellan Malmö C, alternativt Lernacken och Stockholm. En helt rak linje mellan de punkterna kommer att hamna i havet utanför Nyköping. Men med en lätt förskjutning västerut (till strax väster om Nyköping) får du fram den kortaste möjliga dragningen av en riktig höghastighetsjärnväg mellan de nordiska huvudstäderna Stockholm och Köpenhamn, med utgreningar in i det befintliga järnvägsnätet längs vägen, bl.a. till sydöstra Sverige (Kalmar /Karlskrona).

    Avståndet Stockholm – Lernacken blir då lite drygt 51 mil. Det finns ingen anledning att dra en ny höghastighetsjärnväg genom alla lokala resemarknader längs vägen för pendling exempelvis Mjölby-Linköping,, vilket de kommunala lobbyisterna vill. Till det duger befintlig stambana alldeles utmärkt.

    Man kan pressa in väldigt många tåg, så mycket som två tåg i minuten, om de kör med samma hastighet, vilket de kan göra utan nämnvärd tidsförlust för de snabbaste tågen, om det gäller bara en kort sträcka. Vid blandade hastigheter får man addera skillnaden i körtid mellan olika tåg, och därför grupperas tågen efter hastighet,
    så att man behöver addera tidsskillnaden bara mellan varje grupp.

    Därför skulle en utbyggnad till fyra spår på den danska sidan, mellan Köpenhamn H och brofästet på den danska sidan medföra en omedelbar kapacitetshöjning även på bron. Samma resonemang är naturligtvis tillämpligt också på den svenska sidan. Därför ger fyra spår Malmö-Lund en kapacitetshöjning även norr om Lund. Men jag skulle vilja se en utbyggnad till fyra spår till åtminstone Eslöv snarast möjligt.

    Problemet med två spår på linjer med extremt mycket trafik är inte någon kapacitetsbrist i sig utan dels att ett maximalt kapacitetsutnyttjande drar ner hastigheten på snabbtågen, och dels att man får ett 75 %-igt kapacitetsbortfall vid enkelspårsdrift.

    Vid maximalt kapacitetsutnyttjande måste man ha en väldigt bra organisation för spårunderhållet, med både en fullgott förebyggande underhåll och en hög beredskap för akutreparationer, så att tillfällena med enkelspårdrift minimeras med avseende på både antal och tidsrymd.

    Jag stöder tanken på spårvägar i Malmö, liksom i Stockholm, där S har en dogmatiskt negativ inställning till spårväg. En spårväg i markplanet är mer tillgänglig än en tunnelbana, som däremot har fördelen att vara snabbare, vilket är en fördel som väger över på de något längre avstånden.

  2. Peter Says:

    Vi behöver fyra spår upp till Hässleholm. Det är bra att vi får det till Lund, men det räcker inte, /Peter

  3. Lars Flemström Says:

    Peter. Hur har du tänkt dig fortsättningen norr om Hässleholm?

  4. Peter Says:

    Över Herrljunga

  5. Lars Flemström Says:

    Till Stockholm? Skämtar du?

  6. Peter Says:

    Japp.

    Vi behöver fyrspår Malmö-Hässleholm oavsett. Resten av sträckningen blir en kompromiss mellan restid och maximerar resandeunderlag.

  7. Lars Flemström Says:

    Jag har studerat frågan noga, och kommit fram till att valet av sträckning norr om Hässleholm påverkar valet av sträckning norr om Lund. Valet står då mellan en järnväg med fyra spår eller två järnvägar med fyra spår. Om det sistnämnda alternativet väljs bör det inte bli en kompromiss mellan restid och maximerat resandeunderlag, eftersom två järnvägar tillsammans får ett större resandeunderlag än en järnväg. Som man håller på i Sverige och låter kommunal huggsexa bestämma olika delsträckor överensstämmer inte alls med hur man planerar höghastighetsjärnvägar i andra länder. Det blir inga verkliga höghastighetsjärnvägar, som man håller på i Sverige. Den lokala resemarknaden i och kring Hässleholm kräver inte fyra spår. Man bygger inte motorvägar genom städer, utan man separerar fjärrtrafiken från lokaltrafiken. Det blir svårt p.g.a. bebyggelse att få en tillräckligt bra kurvstandard för hastigheter över 200 km /h Lund-Hässleholm. Det är billigt och samhällsekonomiskt lönsamt att ”uppgradera” Hässleholm – Nässjö för max 300 km /h. Men inte heller det är vad man i framtiden kommer att kalla ”höghastighetsjärnväg”. Det är en del tekniska problem kvar att lösa innan man börjar köra 500 km /h enligt tidtabell. Men de kommer att lösas. Man har provkört i nära 600 km /h i Frankrike. Hur bromsar man ett flygplan som förbereder landning vid 500 km /h. Man bromsar med hjälp av luftmotståndet. Så kommer det att bli på de framtida höghastighetsjärnvägarna också. Då är det rena hispan att bromsa för uppehåll i Hässleholm, när man kommit upp i fart söder om Hässleholm.

  8. Moderaternas egen ”Hell Week” | Röda Berget Says:

    […] i DN skriver att a-kassan för vissa är lägre än socialbidrag, regeringen får även kritik för bristen på satsningar på infrastruktur i södra […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: