Lansera Margot Wallström som utrikesministerkandidat i Almedalen

Margot Wallström har öppnat dörren för en politisk comeback. Jag tycker det är utmärkt. Inte för att jag uppfattar Wallström som någon slags frälsare, utan därför att hon har mycket att tillföra.

Efter två perioder i EU-kommissionen har hon ett kontaktnät som få andra politiker äger. Det kan vi inte slänga bort. Hon äger dessutom svenska folkets respekt och förtroende.

Jag har läst några invändningar mot Wallström. Den enda jag kan ta seriöst på är det faktum att Wallström varit borta från svensk inrikespolitik under många år. Jag är övertygad om Margot Wallström dels är så förankrad i den socialdemokratiska ideologin, dels kan snabbt kan komma in. I debatten, att det inte innebär några problem. Jag kan för övrigt inte påminna mig att den typen av invändningar riktades mot Carl Bildt när han tillträdde 2006.

Vissa menar att diverse gräsrötter skulle ta illa upp om Wallström kom glidande från kanten. Personligen tror jag inte det. Wallström är inte Bodström, hon har lång förankring i partiet ända sedan tiden i SSU, hon kommer inte att uppfattas som en ”extern värvning”.

Andra menar att Wallström måste förtjäna sin post genom ett idogt dörrknackande. Bakom den synpunkten döljer sig dels synen att dörrknackning skulle vara något slags icke eftersträvansvärt skitjobb, dels att partisterna inte skulle inse att vi strävar att maximera var individs insats för att uppnå målet, dvs vinst i valet.

En politiker av Wallströms kaliber skulle få mer tid i media än dom flesta. Det gör att hennes påverkan på väljaropinionen är större i media än i trapphus. Det vet partiets gräsrötter.

Det enda som kan tänkas sura är de som idag aspirerar på posten som utrikesminister, men…

Mitt råd till Löfven kan sammanfattas i två punkter:

  • Lansera Margot Wallström som statsrådskandidat i ditt Almedalstal.
  • Arrangera ett blytungt utrikespolitiskt seminarium på moderaternas dag i Almedalen

Du kommer att sätta mediebilden för hela veckan.

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Lansera Margot Wallström som utrikesministerkandidat i Almedalen”

  1. Jan Says:

    Wallström har ju i sin roll som direktör i lotteribranschen uttalat sig i invandrings- och integrationsfrågor. Jag skulle respektera hennes beslut om hon tog sig an den svåra rollen som integrationsminister. Där skulle hon verkligen prövas. Som utrikesminister skulle hon stå vid sidan om inrikespolitiken. Men jag förstår att hon suktar efter prestigen och statusen på utrikesdepartementet.

    (Jag tar för givet att du inte heller publicerar det här inlägget eftersom det går emot din propaganda…)

Kommentera

