Kommer Reinfeldt att ”glömma” de arbetslösa?

arbetslösa_moderaternaIdag ska Reinfeldt tala i Göteborg. Enligt AB ska talet handla om jobben. Vad Reinfeldt knappast kommer att tala om är de arbetslösa.

Istället kommer vi att få höra meningslösa siffror om hur många flet som fått jobb. Den typen av statistik är meningslös utan att sätta den i förhållande till befolkningsökningen under samma period.

Bilden på toppen visar en annan verklighet Reinfeldt inte kommer att nämna. Vi har en arbetslöshet på över 8% och en skenande långtidsarbetslöshet. Sveriges största arbetsgivare är numera det statliga Fas 3 där långtidsarbetslösa göms undan.

En anständig statsminister med ambition att ta itu med framtidens utmaningar skulle tala om de långtidsarbetslösa.

Idag får vi veta om Reinfeldt är en anständig statsminister.

Etiketter: , , , , ,

2 svar to “Kommer Reinfeldt att ”glömma” de arbetslösa?”

  1. janne Says:

    ett problem är att nya’m’ inte pratar om fas3 och det gör inte du heller – kvalificerade människor som jag själv ska ut och jobba gratis åt en statlig myndighet – skogsvårdsstyrelsen.

    jag ska återbörda knappa 5 tusen till deras konto och samtidigt betrakta mej själv som anställningsbar? det låter som ett skämt

    varför reagerar inte skattevinnarna som nya’m’ engagerat så starkt – varför blir inte dom sura av att en del av den lilla skatt de betalar går till åtgärder som inte har något värde för någon?

    jag kunde ha utfört vilket uppdrag som helst inom IT … men jag är tydligen för gammal – jag ser uppenbart inte världen på rätt sätt, trots att jag har fortbildat mej – jag ser inte de dynamiska effekterna – jag ser tydligen inte ett skit.

    min hjärna har inte korkat igen – men det svenska samhällets företrädare har tappat fokus … det är inte ålder som avgör – det är viljan att låta många vara med som brister,

    det är så otroligt andefattigt, korttänkt och att då se sossarna navigera ‘safe’ runt grunden är tvärtrist – sossarna med en politisk GPS för att ‘vinna’ – vinna vad? jag kommer att trots min kunskap gå där och kvista vandringsleder – är det rätt man på rätt plats?

    dynamik är något som tar med många – bristen på detsamma göder SD

    man kan undra …vem erbjuder ett alternativ som håller ?

    janne

    Jag har skrivit två inlägg under 2014 om Fas 3. Detta och detta. 27 mars hade Löfven denna artikel om Fas 3 i AB /Peter

  2. Per Kjellén Says:

    Jag har uppfattat saken så, att AF skall ge utbildning och anpassning, så att de momentet finns.

    De personer som inte klarar utbildning/anpassning av olika skäl kommer till FAS3 som syftar till att dessa personer skall få någon form av arbete, som de kan klara. Dessa personer får en lön motsvarande a-kassan och av den betalar arbetsgivaren en del och staten/AF resten.

    Janne beskriver det som att han fått utbildning och anpassning inom IT men trots detta inte fått något jobb på den ordinarie arbetsmarknaden. Nu får Janne jobb på Skogsvårdsstyrelsen – skulle inte detta jobb kunna vara en väg tillbaka till den ordinarie arbetsmarknaden?

Kommentera

