När staten sviker avtal om järnvägsupprustning…

dalarna…blir samhället lidande

Pacta sunt servanda – avtal skall hållas, är en grundpelarna i det moderna samhället. Utan den grundläggande principen rasar det mesta av det vi tar för givet. El , vatten, värme och som vi kan konstatera – järnvägsförbindelser.

I vissa fall går staten samman med kommuner och landsting/regioner för att få järnvägsprojekt byggda. Uprustningen av Dalabanan är ett sånt fall.

Allt var klappat och klart för en omfattande upprustning av järnvägssträckan mellan Mora/Borlänge och Uppsala. Ett tiotal dalakommuner, tre län och dåvarande Banverket var överens om hur kostnaderna för satsningen, totalt 810 miljoner kronor, skulle fördelas fram till år 2017.

I dag, fem år senare, har kommunerna dragit större delen av sitt strå till stacken. De har hittills skjutit in närmare 90 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar DN

De som inte bidragit till stacken är staten.  Undanflykterna från Trafikverket är många, men det kommer tillbaka till en sak. Anslagen via statsbudgeten är för små och därmed sviker staten sina avtal. Ansvaret för det ligger på regeringen och det ansvariga statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Statsrådets utgångspunkt måste vara att staten skall kunna uppfylla vad som utlovats i avtal och därmed anslå tillräckligt med pengar för att det skall vara möjligt. Moderata hjärtfrågor såsom jobbskatteavdrag och annat skröfs får väl stå tillbaka.

Statens oförmåga att leva upp till principen om Pacta sunt servanda leder till att turistnäringen i Dalarna drabbas. Tillväxten och därmed jobben i länet blri färre. mer trafik kommer att flyttas från spår till däck, vilket är negativt ur miljösynpunkt.

Avståndet mellan Dalarna och Stockholm är långt.

Dessutom bor det en jäkla massa ”såssar” däruppe.

Jag räknar inte med att Infrastrukturministern kommer att bry sig så mycket.

Etiketter: , , ,

2 svar to “När staten sviker avtal om järnvägsupprustning…”

  1. Lars Flemström Says:

    Så här står det i DN: ”Avtalet ingicks den 2 november 2009. Redan året därpå började Banverket, som nu blivit en del av nya Trafikverket, att ifrågasätta avtalet.”

    Detta är en direkt lögn. Banverket upphörde att existera den 31mars 2010, och är alltså inte en del av Trafikverke. Som dock övertog en del personal från BV, dock inte generaldirektören som mindre än ett halvår senare tillträdde posten som landshövding i Jönköping.

    Det framgår dock av DN-artikeln att det inte var regeringen /ministern, som började ifrågasätta avtalet, utan Trafikverket, d.v.s. generaldirektören Gunnar Malm. Det har läckt ut att det råder svåra motsättningar mellan Gunnar Malm och den personal, som övertagits från Banverket om bl.a. en godsjärnväg i Dalarna, vilken Malm försöker lägga ner. Då blir det ju inte så mycket trafik på övriga järnvägar.

    Minister Catharina Elmsäter-Svärds stora fel är att hon litar blint på sin generaldirektör. Det har förekommit uppgifter, som jag dock inte har haft möjlighet att kontrollera, att pengar som regeringen har anslagit till järnvägen har använts till annat av Trafikverket. Om detta är sant, är det inte att förvåna.

    Kunde det bli på något annat sätt, när järnvägens värsta konkurrent (biltrafiken) ansvarar för underhållet av våra järnvägar? Även S bör ta av sig skygglapparna och se den ”tågolycka” som håller på att ske i spåren efter nedläggningen av Banverket.

    Gunnar Malm påstår att det inte finns någon ”kvick fix” utan att det måste ta sju år att reparera sedan länge kända spårfel. Samtidigt tvingas de företag, som utför spårunderhållet säga upp personal p.g.a. arbetsbrist. Varför begär han inte mer pengar, om det är pengar som fattas? Elmsäter-Swärd borde inte acceptera att ha en generaldirektör som skyller på henne. Har hon ingen auktoritet alls?

    Det räcker inte att byta regering. Det måste bli ett slut på exilen i Jönköping för Banverkets sista generaldirektör, som alltså måste återinsättas i sitt gamla jobb.

    Obserera: I sitt gamla jobb som generaldirektör för BANVERKET, inte för Trafikverket!

    Trafik- eller Banverk, det är fortfarande samma stat vi talar om. Trafikverket ska ära Banverkets gamla avtal. Så enkelt är det. /Peter

  2. Lars Flemström Says:

    Det som Peter skriver utgör ett synnerligen svagt försvar för nedläggningen av Banverket, om nu det var avsikten med Peters svar. Att Trafikverket inte följer de avtal, som har ingåtts av Banverket, visar tydligt tillsammans med allt annat att Trafikverket måste fråntas ansvaret för järnvägarna. Det räcker inte att generaldirektören byts ut. Jag har för övrigt inte hört något missnöje med den generaldirektören från järnvägens konkurrenter.

    Min poäng är att peka på den ytterst ansvarige, dvs Statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd /Peter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: