333 skattefria välfärdsmiljoner försvann som en grogg i ett bolagsrum

JerseyFörra året gick skolföretaget Academia med 333 miljoner i vinst. De betalade noll komma noll i skatt. Genom avancerad skatteplanering lyckades bolaget undgå att bidra till den skattebas som föder dem.

333 miljoner i vinst ger c:a 6 200 per elev i koncernens skolor.

Det är också väl känt att en del av vinstpengarna går till att köpa upp nya skolor.
Senaste köpet var Pysslingen, som visat sig vara en riktig guldgruva. Bara därifrån fördes 102 miljoner kronor över till holdingbolagen 2013.
Att flytta vinsterna på det här viset kallas att driva företag i kommission.AB

Jag betalar skatt i Malmö kommun. Jag, tillsammans med alla andra Malmöbor, förväntar oss att de del av våra skattepengar avsedda för Malmös skolor används just där och inte till att köpa skolor i till exempel Haninge, Täby eller Mörbylånga.

Lena Mellin kallar upplägget djupt moraliskt, jag kallar det en stor fet skandal. Bolaget kallar det ”ett normalt företagande”.

Ola Möller tänker göra vad han kan för att stoppa dylika beteenden. Samma här.

Etiketter: , ,

5 svar to “333 skattefria välfärdsmiljoner försvann som en grogg i ett bolagsrum”

  1. Bengt Silfverstrand Says:

    Svindleriet tas upp i min nästa ledare i ETC Malmö. Publicering 11 april.

    Jag håller utkik och länkar upp. /Peter

  2. Per Says:

    Academedias Eola Änggård ­Runsten säger att Academedias finansiering sker genom lån och kapitaltillskottet blir då betydligt större än att använda enbart vinsten till investeringar. I princip inget fel med detta, Delägare i stiftelsen som äger Academedia är bland andra AP-fonder. Jag kan inte tro att AP-fondernas styrelse går med på att vinstmedel där de har inflytande går till att berika direktörer och jämställda med obeskattade medel i skatteparadis.

    Bengt Silfverstrand kallar finansieringen för svindleri. Andra kallar den för djupt omoralisk.

    Skolfrågan är ett hett ämne nu. Men det borde röra sig om främst lärarnas utbildning, kompetens och löner. I stället kommer påståenden att Academedias skatteplaneringar och skolfinansiering är omoralisk. Det är ett helt annat ämne i ett helt annat sammanhang.

    Min utgångspunkt är att hela skolpengen ska användas i den kommun där den genereras. Enkelt och självklart. /Peter

  3. Per Says:

    Du håller dig inte till ämnet.

    333 skattefria miljoner försvann som en grogg i ett bolagsrum, påstår du. Du länkar (indirekt) till Eola Änggård Runsten som säger att vinsten använts till att betala räntor, som är en avdragsgill kostnad. Det har hänt, att lån lämnats mellan bolag kontrollerade av samma ägare. Om räntan då sats onormalt högt har Skatteverket ingripit och till del icke godkänt avdraget.

    Du har alltså att visa, att Academedias räntor avser lån inom samma koncern, att räntan varit onormal och att Skatteverket försummat att underkänna avdraget.

    Jag väntar.

    Hahahahahaha ”Du har alltså att visa…” Hahahahahahaha

    Jag är övertygad att inga lagar har brutits. De där nissarna har råd att köpa bra jurister. Jag är politisk aktivist, inte jurist. Detta handlar inte om lagligt, det handlar hur jag vill att samhället ska fungera.

    ”Jag väntar” Hahahahahahaha

    Det var det roligaste jag läst på länge.

    Lyssna på musik medan du väntar…

    Peter

  4. Lise-lott Says:

    Att våra skattepengar försvinner till vinster i riskkapitalbolag borde väl vara ett motargument till moderaternas ”ansvarsfulla” ekonomi. Vad kan det bero på att det, trots allt, är rätt lite debatt om detta? Skolfrågan borde röra sig om lärarnas kompetens mm men det innebär INTE att frågan om vinster i välfärden blir mindre viktig att diskutera. Frågorna hänger ihop och att utesluta diskussioner om vinster i välfärden är som jag ser det bara ett undvikande.

  5. Leif Says:

    Det är bara V som föreslår det totala stopp för privata riskkapitalister inom välfärdssektorn som måste till. S förslag är bara populism och kommer bara att marginellt förbättra situationen.

Kommentera

