Sheraton gör mig spyfärdig

Det var länge sedan jag kände mig så spyfärdig som jag gjorde när jag läste om Sheratons behandling av Diana Nyman.

Nyman nekades äta frukost på hotellet, trots att hon var gäst. Hon hade bevis för att hon hade rätt att äta, men avvisades. Orsaken var att hon är rom och genom sina kläder visade det. ”Inte kan en sån vara berättigad att äta här” flög genom Hotell Sheratons kollektiva sinne.

Absurt nog skulle Diana Nyman tala vid en presentation av regeringens vitbok om diskriminering av romer när hon blev diskriminerad för att hon är rom.

Än mer absurt är Sheratons agerande

Strax innan Diana medverkar i P3 Nyheter med Karlsten får hon ett samtal från Sheraton. Ett samtal som får Diana att häpna.

– Det var ett minst sagt häpnandsväckande samtal som gjorde mig väldigt frustrerad. Han börjar nämligen med att berätta om hur ledsna och kränkta hans personal känner sigSR

Deras personal känner sig kränkta. Stackars dom!!!

Paradoxalt nog kan Sheratons agerande ha gjort mer för att synliggöra diskrimineringen av Romer i Sverige än vad vitboken kommer att göra.

Etiketter: , , ,

2 svar to “Sheraton gör mig spyfärdig”

  1. Britt Ingegärd Jakobsson Says:

    Göran Greider har skrivit en bok som heter ”Den solidariska genen”. Där ställer han på ett ställe frågan: Vad händer med människor som föraktas? Vad händer i deras kroppar? Jag blev en gång i Farsta då jag skulle besöka en bekant, av misstag tagen för en hjälpsökande. Med en föraktfull attityd tillfrågades jag om jag beställt tid. Den enda gången gör att jag kan sätta mig in i hur det känns men inte att hela tiden och överallt bli bemött med förakt. Hur ska man göra med Sheraton, ledning och personal? Att låta dom rollspela räcker nog inte. Det tycks sitta djupt.

  2. Jan Says:

    Ord står mot ord. Det är för tidigt att dra några slutsatser. Enligt mina uppgifter har också Diana Nyman varit inblandad i flera liknande skadeståndsanspråk tidigare. En väldig ökning av skadeståndsanspråk har skett för just romska kvinnor enligt DO.

    Det beror på att romer är utsatta för regelmässig diskriminering i Sverige. Jag tycker det är bra att hon anmäler. /Peter

Kommentera

