Skolpolitik för att värna barnen eller den egna taburetten?

janbjorklundhattNär Björklund & Co läser reaktionerna från de borgerliga ledarsidorna lär försäljningen av Losec & sånt gå upp.

SvD är som vanligt mest positiv, men lyckas ändå såga kärnpunkten; ”Betyg från fjärde klass. (Nja, låt de redan genomförda reformerna sätta sig först.)

DN argumenterar utifrån synpunkten att betygsfrågan inte är det centrala.

Men vad Sverige framför allt behöver är ett bredare skifte i synen på kunskap. Det viktigaste handlar om lärarna, om deras yrke och möjligheter att i vardagen möta alla sina elever med höga förväntningar och tydliga krav.

Det handlar inte bara om lön, status och grundläggande lärarutbildning. Lärare måste ges bättre förutsättningar att tillsammans utveckla sina undervisningsmetoder, och de måste i sin vardag ha en nära dialog med sina elever om hur de ska nå längre.

Betyg redan från fyran vore i sammanhanget inte mer än en detalj.DN

Expressen är elakt ärlig när de drar skynket av borgerlighetens taktiserande

Nu har steg två i strategin inletts. Nya konfliktlinjer ska dras upp som flyttar över debatten på alliansens planhalva. Nyligen gav regeringen den gamla fackbasen Metta Fjelkner i uppdrag att utreda problemen med ordning och reda i klassrummen. Utredningen ska presenteras redan den 31 juli, det vill säga mitt i upptakten till valrörelsen.

Det andra utspelet kom på måndagens DN Debatt. Regeringen vill att betyg ska införas redan från årskurs fyra. Hjärnforskaren Martin Ingvar får i uppdrag att leda en intern utredning, som – kan man tänka sig – väntas bli klar mot slutet av sommaren.

Vad Ingvar ska utreda på denna korta tid förblir en aning oklart. Förslaget är ju redan färdigpaketerat och Ingvar har för enkelhetens skull redan sin uppfattning klar. Misstanken ligger nära till hands att utredningen mest är en kuliss för att skänka legitimitet åt regeringens förslag under valrörelsen. Expressen

Vad Regeringen Reinfeldt gör är att använda skolpolitik, inte för att förbättra utbildningen, utan som en hävstång för att vinna valet.

Det är rätt cyniskt att använda skolpolitiken för värna den egna taburetten.

Ledarsidorna

Etiketter: , ,

Ett svar to “Skolpolitik för att värna barnen eller den egna taburetten?”

  1. Per Kjellén Says:

    Debatt om debatten.

    Här förs fram påståendet att det saknas forskning om betyg i 4:an.
    Här framförs påståendet att det tar bort tid från läraren att undervisa och följa barnens inlärning.
    Här framförs påståendet att Björklund framför förslaget endast för att säkra sin post i en kommande regering. Etc.

    Jag tycker att betyg i fyran är bra därför att detta ger eleven antingen en uppmuntran, vid ett bra betyg, eller en erinran om att kunskapen måste förbättras, vid ett lågt betyg.. Jag tror inte på psykologiserande av betygen, att en elev som får ett lågt betyg, deppar och tappar intresset. Jag tror att läraren som sätter betygen vid varje lågt betyg känner och tänker att undervisningen inte varit bra. Att läraren måste ägna mycket mer tid åt att förbättra sin undervisning.

    Allt detta tycker jag är bra. Det som förvånar mig är att denna typ av åsikter inte kommer i debatten utan alla ‘åsikter’ hänvisar till andra en den tyckande själv.

    Därför ger jag debatten ett dåligt betyg och lägger mitt fokus på att föra fram mina egna åsikter och avvaktar gärna andras betyg. Men om betyget är dåligt så förväntar jag mig att bli undervisad med förklaringar om vad och varför jag har fel eller är dåligt insatt.

Kommentera

