Antalet gäster/kunder avgör antalet anställda

lögnen straffar sig självVad är det som avgör hur många som jobbar i en butik eller i på en krog?

  • Är det skatterna? Nej!
  • Kan det vara arbetsgivaravgifterna? Nej!
  • Är det företagets vinstnivå? Nej!

Avgörande är hur många kunder företaget har. På en krog heter det gäster, men det är samma princip. Var krog/butik har en absolut lägsta grundbemanning, men sen hänger allt på antalet kunder. Arbetsbördan avgör bemanningen och den styrs av antalet kunder.

Översatt till ren svenska innebär det om Krogen Sunkhaket har i snitt 60 besökare per kväll kräver det säg 5 personal. Om kostnaden för personalen minskar, men antalet besökare är konstant är också personalstyrkan konstant. Om det är så att kostnaden för personal ökar och antalet gäster är konstant är också bemanningen konstant.

Att på stå något annat är ren och skär lögn.

Etiketter: ,

6 svar to “Antalet gäster/kunder avgör antalet anställda”

  1. Jens Says:

    Bra skrivet.
    Detta är ju något som jag ständigt påtalat. Och det är ytterst få om ingen på Högersidan som kunnat sägs emot.

    Det märkliga med som slog mig nu som argument vill säga då vi vet att det alltid varit så är att omvandlar man resonemanget som Alliansen har till att gälla den offentliga verksamheten.
    Så är det ju precis tvärtom där. För får golvpersonalen me och mer att göra medan bemanningen blir mindre och mindre hur rimmar det?
    Och visst är det en gråzon för en restaurang att avgöra när det är dags att anställa någon mer. Men det krävs nog ändå en rejäl ökning innan man kommer på tal att anställa mer personal.

    Dom vet rätt väl hur många bord en servis kan klara eller hur många portioner en kock klarar av utan att servicenivån försämras. /Peter

  2. Per Kjellén Says:

    Om mervärdesskatten ökas med säg 10 procent, så påverkar det inte en verksamhets egna kostnader. Ty det är nämligen kunden som betalar mvs genom att mvs är ett pålägg på verksamhetens kostnader inklusive vinst.

    Verksamheten kan då påverkas på fler olika sätt. En möjlighet är att höjningen av det pris kunden får betala gör att omsättningen minskar. En möjlighet är att företagaren minskar sina egna kostnader för att hålla tidigare kostnad för kunden. Kostnaden för företagaren är generellt sätt lönekostnader inkl ersättning för företagaren. I lönekostnaden ingår social avgifter. Därefter kommer kostnader för råvaror. Sedan kommer kostnader för hyra och servicekostnader för ljus, vatten, sophämtning etc. Sedan borde komma kostnaden avskrivningar, eller kalla det förslitning, av köksutrustning, möbler och liknande. Tyvärr brukar den kostnaden först komma i samband med bokslut och belasta rörelsen om det finns tillräcklig vinst för det.

    En kostnadsökning kan bara kompenseras av en vinst, om företagaren finner det möjligt att fortsätta med mindre vinst. Annars måste en ökning av kostnaderna på ett ställe kompensera med en minskning av kostnaderna på ett annat ställe.

    Detta är mycket mer komplicerat en att anställa eller avskeda en anställd.

    Att denna kommentar inte skulle ha något sammanhang med ditt inlägg är en ren och skär lögn.

    ”Att denna kommentar inte skulle ha något sammanhang med ditt inlägg är en ren och skär lögn.” Intressant påstående. När har jag sagt just detta om just denna kommentar? /Peter

  3. Henrik Vallgren Says:

    Det ”lilla” problemet med ovanstående resonemang är att det finns ett samband mellan pris och efterfrågan. Dubbla skatten på arbetskraften och höj momsen på varan så stiger priset och efterfrågan sjunker, i den mån den inte kompenseras med lönesänkningar.

    Branschen har inte sänkt priserna när momsen sänktes.Minska marginalerna och höj priserna. /Peter

  4. Jens Says:

    Jo jag vet nog hur det är Peter,
    Har varit i branschen som servitör främst men även kock i 15 år.
    Så nog kryddar visita och restaurangföretagen en smula….

  5. Per Kjellén Says:

    Röda Berget – skärp dig och din läsförståelse.

    Fyra stycken, ett ganska långt, utgör min kommentar till ditt inlägg.

    Femte stycket missuppfattar du helt. Jag har aldrig påstått att detta var ett citat. Det är ett påstående från min sida.

    Men du kommenterar inte på något sätt min utläggning. Skall jag tolka det som att du förstår vad jag skrivit och instämmer?

    Wow! Inleder med ett gravt påhopp…
    1. Det är ett mycket förvirrat påstående
    2. Resten av kommentaren har föga att göra med mitt inlägg som handlade om bemanningens storlek. /Peter

  6. Jens Says:

    De enda som har sänkt priserna är en del hsmburgerhak. Att det sen verkar vara så med att de bankat burgaren en aning med kanske inte alla ser….
    Hamburgerhaken som främst även får ungdomsrabatten med då de främst anställer unga är inget man pratar om.
    Så innan denna reform kom till så var det unga som fick jobb där. Mer halvtaskga löner m.m
    Nu tjänar ägarna rejält med stålar
    genom dels detta bidrag för ungdomar då fler inte anställts och är det mot förmodan någon MER anställd så beror det på att gästerna ökat i antal.

    För lite märkligt är det allt att Alliansen slår på stors trumman om att priserna kommer att gå ner genom momsdänkningen på maten.eftersom det ”endast” varit burgar haken som sänkt pris medan Riksdagens egna Restsurang HÖJDE priset. Hur förklarar Alliansen anhängare det?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: