@SAS, Kastrup och rasprofilering

Läser med avsky ett blogginlägg från en kvinna som behandlats mer än illa på Kastrups flygplats.

”Jag och min dotter skulle resa från Köpenhamns flygplats Kastrup till London med SAS flyg SK 505, fre. 14 feb. 2014. Allt gick som planerat, tills det var dags för att gå ombord på planet. När vi skulle lämna våra boardingkort och visa passen, tittade mannen vid kontrollen i mitt pass och frågade hur länge jag hade bott i Sverige. Jag ansåg inte att frågan hade något att göra med att få gå ombord, och svarade, att det hade han inte med att göra, dock inte på ett ovänligt sätt utan mer som ett konstaterande. Det som följde var rena mardrömmen. ”

Jag vet inte om mannen i kontrollen är anställd av SAS eller Kastrup, men det är SAS passagerare. SAS är också en av Kastrups stora, om inte den största, kunder Kastrup har. Det gör att SAS kan ställa krav.

Jag vill gärna ha en officiell kommentar från SAS.

Etiketter: , ,

Ett svar to “@SAS, Kastrup och rasprofilering”

  1. Håkan Larsson Says:

    Detta är ett skolexempel på privatrasism. Det finns ingen anledning för en arbetsgivare att hålla en sådan som Preben om ryggen.
    Vad Danmark anbelangar är jag sedan 50 år van vid ett betrakta det som ett vidsynt, spännande, storsint och välkomnande ställe. Det är det inte längre. Skulden för detta ligger direkt på företrädarna för Dansk Folkeparti, som i likhet med andra fascistiska grupper saknar konstruktiv politik utan rider på att utnyttja omisstänksamma människors fördomar och fobier.

Kommentera

