#ReinfeldtsSverige är något nytt i svensk politik

LO har blivit med film. Det är ett drygt 20 minuters mästerverk(?) som tituleras Reinfeldts Sverige. Som titeln antyder är det en beskrivning av just Reinfeldts Sverige.

Är det en objektiv bild? Knappast? Den är subjektiv så det skriker om det. Innebär det att filmen är full av lögner? Nej. På filmens kampanjsida finns angivna källor och referenser.

Visst är det urval av fakta som redovisas för att stärka avsändarens syften med filmen, men ingen har någonsin redovisat 100% av någonting, så det är inget nytt. Varför gör då LO film?

” Vi är emot en politik som går ut på att sänka skatterna mest för de som tjänar bäst. Det leder till att vi blivit det OECD-land där klyftorna ökar snabbast. Det är vi emot. Ojämlika samhällen är inte bra.”Tomas Baudin till Arbetet

”– Vi sticker inte under stolen med vårt samarbete med Socialdemokraterna. Det är viktigt. Vi driver på för ett regeringsskifte. Men i den här filmen säger vi väldigt lite om hur vi tycker att man ska rösta. Här låter vi personerna själva stå i centrum och berätta. Så får man dra sina egna slutsatser.Johan Ulvenlöv, LO till Dagens media

Filmen kommer enbart att visas på Youtube. Målet är att 200 000 personer ser filmen.

Maria Ludvigsson på SvD propaganda gör ett tappert försök att recensera filmen. Precis som Ledarsidorna antyder går det verkligen sådär.

SvD Maria Ludvigsson prövar sina steg som filmrecensent. Hennes första försök är att recensera LO:s film ”Reinfeldts Sverige”.  Det blir dock en tumme ner av detta försök.

Hon kritiserar formatet och bildspråket men recensionen når inte ända fram. Varför? Verkligheten talar sitt tydliga språk. Ludvigssons försök till filmrecension skulle vara bättre om hon kunde följa manus och ta del av vilken historia LO har att berätta.  Ledarsidorna

LO gör inte film utifrån en ambition att maximera estetik. LO gör en film som ska förmedla berättelsen om Reinfeldts Sverige. Däri ligger även filmens styrka.

Valfilmer är inget nytt. Det intressanta med formatet är vad som krävs för succé. Utan ett nätverk av gräsrotsaktivister som sprider, diskuterar och debatterar kommer filmen att vara en marginalprodukt.

Just nu har 43 327 personer sett filmen. Efter ett dygn har LO nått c:a 22% av målgruppen.

Hur ser det ut om en vecka?

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “#ReinfeldtsSverige är något nytt i svensk politik”

  1. LOs valfilm faktamässigt korrekt | Röda Berget Says:

    […] av riksdagsledamöter, politiska tjänstemän och andra megafoner klagar vilt på faktainnehållet i LOs film. ”Ni håller er inte till fakta” tjuter det blåblå […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: