Desperata Malmömoderater söker vilken konfliktyta som helst

Tramway_Strasbourg_BroglieDet är rätt underhållande att se hur Malmömoderaterna desperat letar efter nån slags konfliktyta inför årets lokalval. För ett par år sedan var de rätt styva i korken och sa bakom skål och vägg att ”bara Ilmar går är det vår tur”. Det skulle typ, gå av sig själv. Nu är det inte så enkelt, vilket deras agerande senare tid visat.

Det nya stjärnskottet Stefan Lindhe har dock hittat, vad han tror är, en framgångsrik vinkel. Vi talar om biltrafik. Den moderata valrörelsen kommer att domineras av budskapet fler bilar i centrala Malmö.

Vad Malmömoderaterna glömmer är att ju större en stad, desto mindre andel av persontransporter sker med bil. Buss, spårvagn, T-bana förflyttar folk inom större städer. Malmö har idag lite drygt 310 000 invånare. Staden har fortfarande kapacitet att växa och dagens stadsplanering måste kunna hantera en framtida befolkning på 400 000.

Malmö är till ytan en relativt liten stad. Det finns inga bergknallar eller vattendrag som tar upp plats, utan det är nära och platt. Bra cykelstad, med andra ord. Tvillingstaden Köpenhamn har i det avseendet samma karaktär som Malmö. I Köpenhamn satsas det på cykel och det cyklas mycket i staden.

Kollektivtrafikslagen kan delas i tre steg vad gäller kapacitet.

  1. Buss
  2. Spårvagn
  3. T-bana/Pendeltåg

Malmö är för litet för T-bana., alltså återstår buss och spårvagn.

Bussarna går idag på sin fulla kapacitet på vissa linjer. Det  innebär i klarspråk att det inte spelar någon roll om man sätter in fler bussar. Den rationella lösningen är spårvagn, men det kostar. Malmö har inte råd att bekosta en spårvagnssatsning på egen hand, utan staten måste skjuta till pengar.

I väntan på spårvagn drar de sk ”superbussarna” igång i juni. Extralånga bussar som får ett eget körfält. Eftersom detta körfält och hållplatserna är placerat centralt i gatan är det ett första steg mot spårvagn. Den första linjen kommer att gå från Västra Hamnen till Rosengård.

Inför höstens val kommer alltså två visioner att stå mot varandra. Den rödgröna som innebär en grön tät stad med väl utbyggd kollektivtrafik mot en moderat dröm om villamattor utanför stadskärnan med bilen som enda rationella transportmedel.

Bring it on

Bild: Pontauxchats, Wikimedia commons

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: