Har läkarens barn fallenhet för att bli läkare?

  1. Har murarens barn fallenhet för att bli murare?
  2. Har direktörens fallenhet för att bli direktör?
  3. Är den fattiges barn dömda att leva i fattigdom?

På dom två första frågorna är svaret tveklöst nej. Svaret på fråga tre beror på vilket samhälle den fattige lever i.

Varför är det så att det är vanligare att direktörers barn blir direktörer eller i vart fall hamnar på höga poster inom näringsliv eller offentlig förvaltning. Det handlar om förväntningar från omgivningen vilka påverkar barnets egna drömmar om framtiden.

Ett samhälle där föräldrarnas utbildningsbakgrund styr barnens framtid är inte mitt. Därför är det befriande att läsa Stefan Löfvens artikel i AB.

Jag förstod att klasskillnader, precis som rasism, kvinnoförakt och alla former av över- och underordning av människor, blir murar genom samhället. Murar som hindrar dig från att bli den människa du vill bli. De gör det svårare för dig att se och förstå dina medmänniskor, de kväver dina drömmar och planer, och gör ditt liv torftigare och mindre fritt.

Det är därför jag är med i det parti som har fria och jämlika människor i ett solidariskt samhälle som sitt främsta mål. Jag vill arbeta för att den möjlighet som jag fick – till utbildning, arbete och makten att forma mitt eget liv – ska erbjudas varenda människa som växer upp i Sverige. AB

Grafen ovan är länkad från Aftonbladet och visar en obehaglig utveckling. Ökade ekonomiska klyftor kan inte kombineras med ett samhälle där alla kan realisera sin potential. Att avskaffa klassklyftor är den stora utmaningen för svensk arbetarerörelse.

Etiketter: , , ,

7 svar to “Har läkarens barn fallenhet för att bli läkare?”

  1. Per Kjellén Says:

    Citat ur Löfvens artikel: ”Det är därför jag är med i det parti som har fria och jämlika människor i ett solidariskt samhälle som sitt främsta mål.”

    Detta är exakt liberalismens idé. Välkommen.

    Liberaler skulle inte känna igen en solidarisk handling som den så slog dem i pannan. Jag betackar mig för den etiketten. /Peter

  2. Per Kjellén Says:

    Vet du varifrån slogan: Liberté, Egalité y Fraternité kommer iftån?

    Dagens fackföreningshatande marknadsliberaler skulle inte ta den frasen i sin mun. /Peter

  3. Leif Says:

    ”Norge über alles” är min kommentar till din graf. Men det blir förstås något lättare att vara världens bästa land när man har ofantliga olje- och gastillgångar att hämta upp.

    Sedan vet jag inte hur de av S sanktionerade fortsatt frikostiga ränteavdragen, ograverat låg fastighetsskatt samt ROT och RUT (marginell ändring som är mest kosmetik) bidrar till ett mer socioekonomiskt jämlikt samhälle. Ur den aspekten har både MP och V (trots deras i många fall totala avsaknad av finansiering) mer att erbjuda.

  4. per Says:

    Svaren är kanske, ibland, och som du skriver, vilket samhälle de fattiga växer upp i.

    Ett samhälle som ska ge de fattiga en vettig chans kan inte vara ett socialdemokratiskt samhälle utan måste dela viljan med S att ge alla samma chans men skilja sig mot S i det att man måste få lyckas.

    ”Jag vill arbeta för att den möjlighet som jag fick – till utbildning, arbete och makten att forma mitt eget liv – ska erbjudas varenda människa som växer upp i Sverige.”

    Vilka ska erbjuda detta? Sosseadeln till vilken Håkan Juholt tillhör?

    Makten att forma sitt eget liv står i direkt motsats till politiska idéer om att sätta begränsningar på hur mycket man får avvika från medelsvensson.

    Problemet är mycket svårare än du vill ge sken av. Samhället erbjuder utbildning till de allra flesta. Just därför blir vi så olika. Samhället ger nästan alla chansen men alla kan inte bli partiledare i S.

    När högre utbildning gavs till ett fåtal då fanns det många som med rätta kunde känna sig orättvist behandlade. Nu har i stort sett alla chansen till utbildning, tar man inte chansen beror det på de egna begränsningarna i så mycket högre utsträckning nu än då så samma tänkande fungerar inte.

    Vad arbetarna behöver är istället ett S som står upp för arbetarna. Inte ett S som försöker lösa arbetarnas problem med att skapa fler platser på högskolan.

    Vilka är ”arbetarna”? /Peter

  5. Kristian Jansson Says:

    De allra flesta vill att diagrammet du visar måste hyfsas till. Däremot så blir det ofta diskussion om vad graferna egentligen visar och vad problemet egentligen är.
    Tar vi bort de största förmögenheterna så är pekar grafen på en större jämlikhet fast situationen för de enskilda är exakt densamma, det är få som påverkas negativt av att någon annan har det bättre ekonomiskt ställt…

  6. Det är inte ödet som styr samhället | Görans tankar och bagateller Says:

    […] som skrivit: Peter Johansson, Roger […]

  7. Freddy Says:

    Från en Sosse till en annan så vill jag säga att du tar upp bra ämnen på din blogg och att du gärna får lov att komma förbi och titta på min om du har tid. Jag läser din frekvent.

    MVH Freddy

    Jag tittar in. /Peter

Kommentera

