Sagan om Tågministern som åkte tåg

Style: "rk2013-1"Det var en gång en minister som hette Catharina Elmsäter-Svärd. Hon var minister för infrastruktur, där bland annat tåg ingår. C E-S var mycket nöjd med sina tåg ety hon ansåg att hon hade gjort mer än alla andra för att å tågen att att fungera. Att tågen ibland åkte bredvid rälsen eller var sena spelade ingen större roll. C E-S sk nöjdhetsindex var i topp.

En vacker vecka i januari bestämde sig tågministern för att åka pendeltåg till jobbet. Som ett litet test. Redan första dagen testades ministerns tålamod. Under den resa som ska ta 32 minuter lades 16 minuter till resan. Resser någor från Herrljunga till Kalix är 16 minuter kanske inte så mycket att bråka om, men en försening på 50% är en annan femma.

Vad säger då ansvarige tågminister om debacclet?

Varför är underhållet så eftersatt?
– Bra fråga… det är en lång tids eftersatthet som tar tid att åtgärda. Vi har fördubblat anslagen och underhållet till järnvägen. 

Vad har du för ansvar för hur det ser ut?
– Mitt ansvar är att försöka göra någonting åt det, och det gör vi med en kombination av åtgärder. Men jag har svårt att ta ansvar för 20-30 år bak i tiden, säger hon medan tåget gungar vidare.
Nu är fokus på att avhjälpa akuta fel, och i synnerhet kända, rapporterade fel i Stockholmsområdet, som ännu inte åtgärdats, enligt Elmsäter-Svärd.
DN

Enligt DN bedömer C E-S att kommer att ta 7-10 år att komma tillrätta med problemen. Nuvarande överminster Reinfeldt har haft makten i 7,5 år. Logiskt borde allt vara OK om högst 2,5 år. Egentligen borde allt varit fixat för några månader sedan.

Jag ska åka till Stockholm imorgon. Jag hade kunnat ta tåget, men jag litar inte på att tåget är framme i tid. Jag litar inte på att tåget kommer fram överhuvudtaget. Eftersom resan är en del av mitt arbete tar jag därför flyget. Jag måste riskminimera och just nu känns tåg tyvärr alltför osäkert.

Etiketter: , , , , ,

Ett svar to “Sagan om Tågministern som åkte tåg”

  1. Lars Flemström Says:

    Catharina Elmsäter-Svärd är bara ett eko av sin generaldirektör Gunnar Malm. Jag hörde honom själv säga ”Det finns inget kvick fix” och att det skulle ta sju år att rätta till de kända felen. Detta visar att han ljuger och inte är villig att ändra någonting. Därför måste han avgå. Men det räcker inte. Trafikverket är hans skapelse. Det är han som har drivit igenom nedläggningen om Banverket, vars uppgifter har tagits över av Trafikverket. Även om Malm avgår kommer hans anda, hans organisation, hans upphandlingssystem att leva kvar.

    Jag har dessutom sett uppgifter om att pengar som regeringen har anslagit för ökat underhåll av järnvägen, inte har gått till järnvägen. Som högsta ansvarig ämbetsman för järnvägar, landsvägar, luftfart och sjöfart, kan Malm styra och ställa som han vill. Det blir alltmer tydligt att han vill fortsätta den järnvägsnedläggningspolitik, som det trafikpolitiska beslutet1988 satte stopp för. Ett beslut som bl.a. innebar att Banverket bildades.

    Jag är besviken på nostalgivänstern, som rasar mot detta beslut, i stället för att kräva att det äntligen följs. Jag är besviken på Socialdemokraterna, som inte förstår som det tycks att man inte kan slå ihop så tekniskt olika verksameter som järnväg, landsväg, luftfart och sjöfart till ett enda statligt verk, utan att det får synnerligen negativa konsekvenser för minst ett av trafikslagen.

Kommentera

