Aftonbladet sket just i det blå skåpet

Josefin Sköld och Jonathan Jeppsson har skrivit en utmärkt artikel i Aftonbladet. Samma duo har också skrivit en riktigt usel artikel i samma tidning. Lustigt nog är samma artikel både utmärkt och riktigt usel. Fel av mig, det finns inget lustigt i denna soppa.

Artikeln ifråga behandlar på ett utmärkt sätt SD-riksdagsmannen Stellan Bojeruds diverse göranden och låtande. Uselheten hittar vi den sk ”faktarutan” till vänster. ”Så skriver SD-toppen på hatsajterna:” är rubriken. Hatsajterna som avses är Exponerat och Avpixlat samt Johan Westerholms utmärkta blogg ”Mitt-i-steget”.

Sköld och Jeppsson likställer alltså Exponerat och Avpixlat med Westerholms blogg. Det är minst sagt absurt att kalla en av landets mest nyanserade politiska bloggar en hatsajt. Huruvida det är kriminellt får juristerna avgöra. Jag vet inte riktigt hur den dynamiska duon kom fram till att Mitt i steget är en hatsajt. Troligast är att de inte ens läst Westerholms blogg utan klippt och klistrat på måfå. Oavsett är det journalistik av den slappaste sort och ett äkta lågvattenmärke i Aftonbladets långa historia.

Jag förväntar mig att Sköld och Jeppsson producerar en rättelse och en ursäkt. Jag förväntar mig också att Aftonbladets chefredaktör Jan Helin även han ber om ursäkt innan han tar itu med den bristande faktakontrollen som just nu är ett sänke för Aftonbladet.

[UPPDATERAT 09:00] AB har nu ändrat rubriken på faktarutan till ”Så skriver SD-toppen på nätet:” och en rättelse på webben.

Peter Högberg och Cornuciopia har skrivit i ämnet. Läs!

Etiketter: ,

6 svar to “Aftonbladet sket just i det blå skåpet”

  1. När Mitt i steget kallas hatblogg ja då är allt och inget hat | Brix Ski Blog Says:

    […] https://rodaberget.wordpress.com/2013/12/14/aftonbladet-sket-just-i-det-bla-skapet/ […]

  2. Den sjätte mannen Says:

    […] PH, RB, […]

  3. Fort, men fel, Aftonbladet. | Michaela Leos blogg Says:

    […] av Mitt i Steget som en ”hatsajt”. Det blev fort och det blev fel vilket både Röda Berget, Cornucopia, Brix Ski och Den sjätte mannen med föredömlighet påpekade. Aftonbladet har nu […]

  4. Stig-Björn Ljunggren Says:

    Antingen är det ett misstag och då är det bara att be om ursäkt. Eller så är det medveten kampanjjournalistik som går ut på att sådana som Westerholm ska lära sig hålla käft och inte irritera så mycket.
    Svårt veta vilket.

    Oroande tanke /Peter

  5. kajsalisasblogg Says:

    Hajade själv till när jag läste det här. Tycker det här är ett utmärkt exempel på hur lite Aftonbladet begriper av sociala medier.
    Var med på ett bloggevent i våras, där en inbjuden representant satt och ältade hur jobbigt det var att rensa bland idioterna i kommentarsfälten. Det var rent ut sagt pinsamt när hon klagade på att det inte gick att hitta en ny Katrine Kelios . Jag påpekade att hon kunde ju läsa bloggar istället som länkade, då såg hon bara frågande ut.
    Sen har man behållit kommentarsfälten och tagit bort möjligheten att länka upp bloggen.
    Vi får hoppas dom har civilcurage nog att be om ursäkt, om dom nu känner till att det finns bloggar.

  6. Nu klev Aftonbladet över linjen [Uppdaterat] | Högbergs Tankar Says:

    […] mm: Ab, Peter Johansson, Brix Ski, Cornucopia, Fredrik AntonssonIntressant? Läs även andra bloggares åsikter […]

Kommentera

