Strejkbrytarna från Almega

Bild 1Jag trodde organiserat strejkbryteri var något vi lämnat kvar på 30-talet, men ack så fel jag hade. Strömmabolaget har med Almegas goda minne agerat strejkbrytare, vilket är minst sagt illavarslande.

Jag frågar mig varför Almega vill väcka liv i den  avskyvärda företeelse som kallas strejkbryteri. Att Almega vill ha 1800-talsmässiga lönesystem är helt klart, men jag trodde inte att Almega skulle kasta Saltsjöbadsandan överbord. Vilket blir nästa steg? Svartlistning av fackligt aktiva? Hyra in utländska strejkbrytare och förlägga dem på en båt i Värtahamnen?

Strejkbryteri är en vedervärdig handling som inte hör hemma i ett civiliserat samhälle. Strömmabolaget och Almega leker med en eld som borde varit släckt.

Röda Berget uppmanar SEKO att med hjälp av andra LO-förbund sätta Strömmas strejkbrytarbåtar i blockad.

Jag kommer aldrig att åka med Strömma kanalbolag igen.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Strejkbrytarna från Almega”

  1. Thomas Says:

    http://www.mynewsdesk.com/se/almega/pressreleases/sekos-ombudsman-polisanmaeld-foer-olaga-intraang-925148
    Med tanke på vad du skrev om båtar ovan – hoppas du på lite revolutionärt våld modell Amalthea?http://sv.wikipedia.org/wiki/Amalthead%C3%A5det

    Nej! Min förhoppning är att Strömma & Almega börjar bete som folk och inte som gamla tiders träbaroner. /Peter

Kommentera

