Förundersökning om Billströms aktieaffärer

Billstrom_73d6258dEkobrottsmyndigheten har inlett en förundersökning kring Tobias Billströms aktieaffär i Northland Resources

En förundersökning kring ministerns aktieaffärer pågår vid Ekobrottsmyndigheten. Ingen är delgiven misstanke om brott och inom de kommande veckorna kommer olika utredningsinsatser att genomföras för att det sedan ska kunna avgöras om förundersökningen ska fortgå alternativt läggas ned. Ekobrottsmyndigheten

Migrationsminister Billström avböjer som väntat att kommentera. Den som borde kommentera är Billströms chef, Fredrik Reinfeldt. Reinfeldt måste ge besked om Billström kan tjänstgöra som statsråd medan förundersökningen pågår.

En titt på den kandidatförsäkran Moderaterna i Stockholm använder ger en vägledning om vad Billström borde göra.

jag bör ta ”time out” om jag befinner mig i en rättsprocess som riskerar att störas, eller om den riskerar att undergräva mina möjligheter att behålla mitt förtroende
att jag avsäger mig mina uppdrag om jag förbrukat mitt förtroende:
• genom att utnyttja förtroendemannarollen för att tillskansa mig privata förmåner M i Stockholm

Nu är detta ett dokument avsett för moderata företrädare från Stockholm. Dock brukar denna typ av dokument vara standardiserade i hela organisationen. Dags för nya m att visa att etiken inte enbart gäller för de lättviktiga spiggen i den moderata dammen utan även för de tunga partibraxarna.

Bloggat: Ola Möller,

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Förundersökning om Billströms aktieaffärer”

  1. Ovanför de egna reglerna | Högbergs Tankar Says:

    […] mm: Peter Johansson, SR, DN, Johan Westerholm, Ola Möller, Exp, Alliansfritt Sverige, DN, Ab, SR.Mer […]

Kommentera

