Ge kommunerna inflytande över skoletableringar

Överetablering är en av de stora orsakerna till den våg av konkurser, omstruktureringar och sammanslagningar vi ser inom friskolesektorn. Att gymnasiekullarna skulle minska ar ingen nyhet för någon. Trots det slängde sig några stora koncerner in på en krympande marknad för att expandera. Varför? Det fanns vinster att göra. Vinsten som drivkraft vid etableringar av skolor bär skulden.

Precis som Löfven och Andersson skriver måste andra principer än vinst vara avgörande när beslut om skoletableringar skall tas.

För oss är principen glasklar: företagsvinster ska inte vara drivkraften i det svenska skolsystemet. Eventuella överskott inom den verksamhet som vi gemensamt betalar för får aldrig skapas på bekostnad av kvaliteten. Företag med samhällsuppdrag ska inte kunna tjäna pengar på att leverera dålig välfärd. Tyvärr är det i dag fullt möjligt. DN

Skollagen ålägger idag huvudmannen att garantera att en gymnasieelev får fullfölja sin utbildning. Tyvärr finns ett undantag. Konkurs.

Elever på friskolor har rätt att fullfölja sin utbildning, även om skolan läggs ner. Det måste den som driver verksamheten, den så kallade huvudmannen, stå för. Men om denna går i konkurs gäller inte längre denna rätt.

– Då finns inte längre någon huvudman att rikta kravet mot, säger Christina Ridderman Karlsson på Skolinspektionen. DN

I det läget hänvisas eleverna till kommunen som har ett ansvar att erbjuda utbildning. Men, eleverna har inte rätt att få samma utbildning eller inriktning. Det kan också ta tid.

JB-konkursen visar svagheten med dagens system. Enda vägen ut är att ge kommunerna inflytande över etableringen av skolor.

Bloggat: Ola Möller,

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , , ,

2 svar to “Ge kommunerna inflytande över skoletableringar”

  1. Erik Gertkvist Says:

    En annan, och i mina ögon viktigare, svaghet är just kommunaliseringen. Let’s face it: de flesta svenska kommuner är inte tillräckligt stora för att ha kompetens i skolfrågor. Kommunerna har också personalproblem genom att lärarkåren har 3-4 års universitetsutbildning vilket skiljer ut dem från övrig kommunal personal. Det märks bland annat i läraravtalen som säger ”lärarna måste tillbringa ej undervisande arbetstid på skolan, men får inga vettiga kontorsarbetsplatser”.

    Med tanke på att de flesta kommuner avfolkas och att kraven på skolan ständigt stiger vore den enda rimliga lösningen att göra skolan en nationell fråga. 1842 var det motiverat att låta kommunerna sköta skolan, men idag är det fullständigt föråldrat.

  2. Vinster ska inte vara drivkraften i skolsystemet | Görans tankar och bagateller Says:

    […] som skrivit: Peter Johansson, Ola Möller, Peter Högberg, Martin […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: