Tar expolitiker ut pension är det skit, tjänar dom pengar är det också skit – bestäm er

persson_lumpenLäser en märklig artikel i DN. Rubriken är ”Ex-politikerna som gör miljonvinster”. Ingenting i artikeln är vad jag vet felaktigt, men det är något i tonen som får min spindelkänsla att gå loss på allvar.

Artikeln beskriver några fd ministrar som efter sin politikerperiod inte tar ut pension, dvs lever på skattebetalarna, utan jobbar och för lön. Jag vet inte hur många artiklar jag läst som mer eller mindre ondgjort sig över att politiker har nån form av pension.

Denna artikel skickar ett dolt budskap, men jag kan inte sätta fingret på varför jag känner så. Sen ser jag det.

Det fanns en tid då ministrar och partiledare som avgick fortsatte i statens tjänst, exempelvis som generaldirektör, landshövding eller ambassadör DN

Det fanns en tid” är kodord för ”det var bättre när”. Artikelns icke uttalade vinkel är att som fd minister är det fult att jobba med något annat än att vara i statens tjänst. Att samma tidning en och annan gång gnällt över att landshövdingar, generaldirektörer och ambassadörer rekryteras bland fd ministrar verkar vara glömt. Samma sak med gnäll över politikerpensioner.

Personligen tycker jag att det är bra att fd politiker jobbar med något annat när de byter karriär. Om inte annat visar de att ett antal år i politiken bygger en kompetens som har ett värde i andra arenor.

Tyvärr nämner inte skribenten Jens Kärrman med ett ord det jävsproblem som ibland uppkommer när fd politiker hoppar över staketet. Den diskussionen hade varit mer relevant än detta malande om lönenivåer.

Personligen är glad att jag Maud Olofsson och Göran Persson tjänar egna pengar. Då slipper jag ge dem månadspeng via skattsedeln.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: ,

2 svar to “Tar expolitiker ut pension är det skit, tjänar dom pengar är det också skit – bestäm er”

  1. Leif Andersson Says:

    Var hittar du information om att dessa inte får några pengar från skattebetalarna? Detta nämns överhuvudtaget inte i artikeln och enligt vad jag har förstått så är det bara direkt lön från en arbetsgivare som reducerar beloppet som betalas ut, inte utdelningar från egna bolag. Det är ju därför så många f.d. politiker startar bolag så de kan fortsätta leva på skattebetalarna.

    Var hittar du info om att de får det? /Peter

  2. Personer med funktionsnedsättning får det allt tuffare | LO Bloggen Says:

    […] Aftonbladet 1, Ab2, DN, Peter Högberg, Martin Moberg, Peter Johansson, Lena Sommestad om att ekonomin växer när människor växer, Jonas Sjöstedt om en historia som […]

Kommentera

