Patientsäkerheten måste gå före apotekens vinstmarginal

bag_of_moneyApoteken är en del av vårdkedjan. Det är ett fakta som måste spikas in i medvetandet på alla som verkar i och runt ett apotek. Att vara en del av vårdkedjan är apotekets primära funktion, det som går före allt annat. Tyvärr har ägarna en annan syn, vilket farmaciförbundets undersökning visar.

Farmaciförbundet har dokumenterat apoteksreformens utfall genom två olika undersökningar varje år sedan omregleringens start 2010.

I den ena, arbetsmiljöbarometern, har vi sett hur stress och låg bemanning inte bara lett till allvarliga hälsobesvär hos personalen utan också en stark oro för patientsäkerheten. I den andra, kompetensbarometern, ger resultaten en bild av eftersatt kompetensutveckling och brist på tid för att hålla sig à jour med läke­medelsutvecklingen.

Denna verklighetsbeskrivning gör inte bara Farmaciförbundet. I Statskontorets utvärdering av apoteksreformen lyfts personalens problem fram på samma sätt. Förutsättningarna för receptexpediering har försämrats efter omregleringen, möjligheterna till kompetens­utveckling minskat och kundernas förtroende för apoteken har sjunkit något, visar Statskontorets slutrapport till regeringen. DN

Ägarna genom Johan Waller avfärdar Farmaciförbundets och statskontorets kritik som gnäll. Waller visar med all tydlighet att han inte förstått att han ansvarar för en del av vårdkedjan. Waller kan ta sig en funderare på vilka konsekvenser felmedicinering kan få istället för att fokusera på diverse kampanjer.

Det är skönt att veta att vi har en man som Johan Waller. Oavsett vem uttalar sig, Farmaciförbundet eller statskontoret vet Waller alltid bäst.

In Waller we trust”.

Bloggat: Jan Andersson,

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: ,

4 svar to “Patientsäkerheten måste gå före apotekens vinstmarginal”

  1. Britt Ingegärd Jakobsson Says:

    Jag ber Röda Berget att konfrontera socialminister Göran Hägglund om farmacepternas slutsats. Efter detta kan han knappast komma undan med att säga att avregleringen har fungerat bra. I all synnerhet inte för patienter och allmänhet vilket ändå måste vara det högsta målet.

    Jag gör mitt bästa, men det behövs fler insatser. Jag behöver din hjälp. Skriv ett brev till Socialminister Hägglund och säg vad du tycker. Om vi är många måste han lyssna. Det bästa är dock att avsätta honom om lite drygt ett år. /Peter

  2. donkeyman Says:

    Jag bor i Norge sedan mer än 25 år tillbaka. År 2001 genomförde man ungefär samma reform som i Sverige. Och det märkliga är att jag har i praktiken inte sett en enda kritisk tidningsartikel eller ett enda kritiskt politiskt inlägg om saken.

    Resultatet av reformen är att antalet apotek har mer än fördubblats. Dessutom har öppettiderna förlängts dramatiskt samtidigt som väntetiden inne på apoteken har minskat radikalt.

    Där jag bor har antalet apotek ökat från 2 till 8. Tidigare var öppettiderna 10-16. Nu är det 09-20.

    Så jag undrar vad är det för skillnad mellan Norge och Sverige. Varför är reformen bra i Norge (som dessutom har mycket mer bebodd glesbygd än vad Sverige har) men dålig i Sverige. Kan det möjligen vara att det var ”fel” regering som genomförde reformen.

    Ett sedvanligt rutininlägg från en borgare. Farmaciförbundets och statskontoret riktar kritik mot utförsäljningen. Mitt tips är att borgerligheten som vanligt skiter i initierad kritik till förmån för propagandafloskler. /Peter

  3. Britt Ingegärd Jakobsson Says:

    Jag ska skriva till socialministern. Alltid när jag skriver till en beslutsfattare på någon nivå, känner jag mig maktlös eftersom jag inte får något svar. Men som du säger, om vi blir många så kanske ministern känner av det fast han uppenbarligen är gjord av teflon. Naturligtvis ska jag göra vad jag kan för att byta politik. Jag har dock också skrivit till den ev blivande statsministern utan att få den minsta reaktion. De enda politiker som någonsin svarat mig är av märket MP.

  4. Piia-Liisa Says:

    Det är alltid ett lotteri att gå till apoteket. Får jag all medicin jag behöver? Nej, det kan jag inte räkna med att jag får samma dag. Två-tre dagar brukar det ta. Och sedan det som tycks inträffa varje höst. Ett för mig helt nödvändigt läkemedel är slut från leverantör och står restat. När kommer det? Ingen vet. Det blir att försöka ändra så att jag får dubbel mängd av en svagare styrka. OK, jag får ta fyra i st f två tabletter. Ibland finns bara en burk hemma av de svagare och då är det att hoppas att, när den burken jag får börjar ta slut, det då finns hemma – om jag har tur. Jag KAN inte vara utan medicinen. Närmsta apotek bortsett från det där jag bor ligger 3 mil bort.
    Finns inte medicinen hemma och det börjar ta slut för att apoteken inte får från leverantören så börjar ”ringa/åka-runt” och fråga. Nu kan jag inte göra det själv, det skulle bli alldeles för dyrt eftersom jag har färdtjänst och om jag åker till närmsta apotek – de har inte, får jag beställa ny resa och åka vidare… Varje stopp innebär en ny resa för minst 50 kr och sedan ska jag helst orka också. Jag behöver ha någon med mig som kan köra mig i rullstolen.

    Detta är inte realistiskt. Alltså ber jag en anhörig som kör bil och har fullmakt att hämta medicin att åka på sightseeing bland apoteken i södra länsdelen och i residensstaden och förhoppningsvis få tag på medicinen. Nu ser jag till att tabletter finns för några dagar när det är dags att hämta ut så jag förhoppningsvis inte står en dag och bara har en eller två doser kvar. Det finns heller ingen kopia till detta preparat, så den vägen är stängd.

    Vet aldrig att jag behövde vänta mer än högst två dygn (om jag kom in på em, kom jag fm var det ett dygn) på medicinen tidigare.

    Jag har haft denna medicin i ett antal år, men det är e två senaste som detta inträffat. Slut hos leverantör? En känd, vanlig, och mycket använd medicin till flera olika typer av sjukdomar/tillstånd som kräver medicin. För mig är detta inte OK! Är det OK fer er andra?

Kommentera

