Den bittre liberale ministern helt utan eget ansvar

janbjorklundhattJag har lyssnat på Jan Björklund, Sveriges utbildningsminister, när han talade i Almedalen en vacker sommarkväll i juli. Det måste vara något med blå himmel som verkligen stör Björklund. Jag har sällan hört en sådan bitter, arg politiker tala så länge om så lite.

Efter en kort inledning om Gotland jämställer han LOs krav på vettig lön och anständiga arbetsvillkor för alla som jobbar i Sverige med SDs främlingsfientlighet.

Att Björklund misslyckas med skolan är både Göran Perssons och Ibrahim Baylans fel. Baylans största misstag var att städa sitt skrivbord. Björklund hade förväntat sig att hitta några politiska förslag i en låda,så han slapp göra något själv.

Björklund vill gå med i EMU.

Utan att ha mätt exakt bedömer jag att runt 60% av talet ägnades åt närmast vettlösa attacker mot oppositionen i allmänhet och Stefan Löfven i synnerhet.

Hans uppräkning av ”MINA” förslag stank av bitterhet. Hur understod de sig att rösta nej till ”MINA” förslag.

Undrar hur Björklund tror att hans nya lärlingssystem ska passa ihop med Reinfeldts yaya-jobb. Reinfeldt bestämmer.

Bloggat: Alliansfritt Sverige,

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

5 svar to “Den bittre liberale ministern helt utan eget ansvar”

  1. Janne Says:

    Jag håller med om att Björklund pratar i ‘jag’ form – men bitter? Sarkastisk var han och raljerar glatt utan fakta eller referenser till utfall – Hur många i tex Tyskland får ett fast jobb efter en lärlingsperiod. Låt oss säga att 100 söker en plats:
    – hur många får en plats
    – hur många genomför hela perioden
    – hur många är kvar med FAST anställning?

    Det finns statistik – EUROSTAT …

    Men att återföra skolan till staten är eg självklart om utbildning ska bli jämförbar över landet och internationellt – där på den enda punkten får han mitt medhåll!

    Janne

    Hörde du inte honom gny över att folk röstade nej till HANS förslag. Bitter är bara förnamnet.

    För övrigt har skolan aldrig legat direkt under staten. På 80-talet när jag satt i min första skolstyrelse administrerades skolorna av kommunerna, men reglerades hårt och rätt fyrkantigt av staten. Den som tror att alla skolor var likvärdiga då, har väldigt dåligt minne eller lever i en illusion

    Ingen har heller sagt ett smack om hur friskolorna ska hanteras. Rimligen ska de in under samma system, om målet är garanterad absolut 100%-ig likvärdighet. /Peter

  2. Den sjätte mannen Says:

    […] Länkar: SvD, SvD, DN, AB, AB, Bloggar: MA, MF, RB, […]

  3. Jan Björklund begär tålamod | Görans tankar och bagateller Says:

    […] som skrivit: Peter Johansson, Alliansfritt Sverige, Roger Jönsson, Ann-Sofie […]

  4. Kristian Jansson Says:

    Jag förstår upprördheten över friskolor som verkar finnas till för att ta ut avkastning. Jag förstår inte resonemanget om hur skolsverige skulle bli bättre utan friskolor.

  5. Respelion Says:

    När en regeringsföreträdare ägnar 60% av tiden till att kritisera oppositionen, så kan man bara tolka det som att han förbereder sig inför ett maktskifte.

Kommentera

