Kommunals strejk handlar om makten över vardagen

Bild 1Isobel Hadley-Kamptz sammanfattar i en tweet mångt och mycket vad kommunals strejk handlar om.

Skulle några tjänstemän öht acceptera detta? Obetalda håltimmar mitt på dagen som gör att man t ex inte kan träffa sina barn vakna? IHK-Twitter

En busschaufför eller en anställd i en ICA-kassa förväntas ha håltimmar – en utredare på försvarsdepartementet skulle finns det vara otänkbart. Utredaren anser det även vara självklart att kunna flexa bort en timme för att besöka en tandläkare, om det ens behövs flexning. Bussföraren får vackert boka tid när arbetsgivaren inte anser att bussen ska köras.

Kort sagt – det handlar om vardagsmakt. Den andra delen är anställningstrygghet.

Systemet där de anställda tvingas söka om sina egna jobb är naturligtvis orimligt, och dessutom destruktivt för verksamheten. Vem kan bygga upp kollektivtrafiken långsiktigt om varje upphandling innebär en möjlighet för konkurrenterna att dumpa priset och lönerna? AB

Sen kommer lönerna och den viktiga principen om kronpåslag.

Arbetsgivarna måste utan knot acceptera kommunals krav. De är rimliga, anständiga och måttfulla.

Bloggat: Martin Moberg, Ander Svensson, Jinge, Röda Malmö, Ingemar EL Göransson

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

5 svar to “Kommunals strejk handlar om makten över vardagen”

  1. Krister Says:

    Jag åker buss morgon och e.m. Mitt på dagen åker få. Då inser vem som helst att det behövs mer förare i högtrafik. Skall bussbolaget betala för tider då få åker?

    Dom får väl organisera skiften bättre och betala mer vid behov. /Peter

  2. Jag håller tummarna för facken! | Bilderblogg.se Says:

    […] i Andra om: Strejk, Bussar, Tunnelbana, Pendeltåg, Arbetsförhållanden, Löner, Facket, Stockholm, Umeå, Södertälje, Politik ab123456 sr12 dn1234 svd123 Annarkia Röda berget […]

  3. Per Kjellén Says:

    Här skall du få lite att bita i.

    Avtal skall hållas. Avtal skall ingås mellan två parter till ömsesidig nytta. Inga kompromisser skall ingå. Ett hållbart avtal finns bara nära båda parter kommit till övertygelsen att avtalet är bra för båda parter. Följaktligen skall avtal ingås utan tvång.

    Avtal som ingås med tvång eller med våld håller inte. Om våld används kan avtalet ogiltigförklaras.

    Strejk är enligt grundlagen en tillåten åtgärd för att åstadkomma ett avtal. Om det jag skrivit ovan är riktigt kan strejk aldrig leda till ett avtal. Om det jag skrivit ovan är fel betyder det att avtal bara kan ingås mellan en stark part som ålägger den andra parten att följa ett direktiv.

    Nåt att bita?

    Grunden för den svenska modellen är att Arbetsfred byts mot ett kollektivavtal. Under avtalsperiodens får strejk ej förekomma, men när avtalet löpt ut är parterna fria att använda konfliktåtgärder för att pressa/tvinga motparten att skriva på ett nytt avtal.

    Vi är i vår fulla rätt att strejka/sätta i blockad för att få ett avtal. Studera gärna fallet Toys RUs. Vi är i vår fulla rätt att strejka ett bolag till underkastelse och vi har rätt att be hela klotet om hjälp. . Bolaget har rätt att lockouta våra konfliktfonder till noll och på så sätt tvinga fram ett avtal på egna villkor.

    Kalla det gärna tvång om du vill, men så fungerar den svenska modellen… /Peter

  4. Busschaufförernas kampvilja ökar | Görans tankar och bagateller Says:

    […] som skrivit: Liv Beckström, Martin Moberg, Peter Johansson, Peter Johansson, Martin Moberg, Alliansfritt Sverige, Martin Moberg, Peter Johansson, Badlands […]

  5. Per Kjellén Says:

    Antag, att denna konflikt kommer att pågå länge. (I SvD sägs att någon sagt att Kommunal har råd att strejka i evigheter.) Vanliga arbetande människor får problem att komma till sina arbeten och arbetsgivarna kommer att göra något för att hålla sina tjänster eller produktion igång.

    Med tiden, förmodligen ganska kort tid, kommer anställda och arbetsgivare löst sina problem utanför den sfär som kontrolleras av nuvarande arbetsgivare och nuvarande anställda.

    Antag, att denna konflikt kommer att pågå länge och att drabbade arbetsgivare och anställda i andra verksamheter inte löser sina problem och tjänster och produktion i Stockholm kommer att drabbas hårt, eventuellt försvinna.

    Vad händer då? Jo Kommunal kan utropa sig till segrare men några busstransporter behövs inte längre.

    Antag att strejkrätten inte ändras. Den kommer att bli obrukbar och den fortsätter att användas som i detta fallet. Det är allmänheten som drabbas inte i första hand arbetsgivaren.

    Och sen tar Mayakalenderns slut och jorden går under. Hupp det hände inte.

    Läxan att lära är att bussförarna utför ett samhällsnödvändigt jobb och ska därför ha vettig lön och anständiga arbetsvillkor. Det är bara för arbetsgivarna att äta en portion kråka.

    Du kan ta det lugnt. Strejkrätten kommer inte att ändras såvida inte Sverige förvandlas till någon form av diktaturstat där strejkrätten försvinner tillsammans med de andra demokratiska fundamenten rösträtt och yttrandefrihet. Vad som pågår nu är en normal process i en demokrati. /Peter

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: