Blockfri valrörelse 2014

I slutet av Mars 2012 skrev jag ett blogginlägg med titeln ”Bryt upp blocken i valrörelsen 2014”.

Hur kul skulle det inte vara om  samtliga svenska partier i valrörelsen torgför det samhälle de skulle vilja bygga om de fick egen majoritet. Hur befriande skulle det inte vara att bannlysa spelteorier om regeringsunderlag till förmån för debatt om långsiktiga politiska visioner och vardagsnära sakpolitik. RB

Jag fick många reaktioner på detta inlägg. Glosor som ”naiv” flög genom luften. Varför skulle borgarna..? Ett år senare ger ett gäng folkpartister besked.

Folkpartiets kommunalråd öppnar för ett regeringssamarbete med S om alliansen förlorar valet.

En tredjedel av de svarande i Expressens rundringning vill dessutom att FP går till val utan de övriga allianspartierna.

– Att låsa oss vid alliansen tycker jag inte att vi ska göra, säger Kjell Skålberg, kommunalråd i Nässjö. Expressen

LUF gör skatteutspel med SSU, ibland C och speciellt KD parkerar under strecket och på Västkusten brakar det i fogarna. Johan Westerholm och Sjätte Mannen ser vart vinden blåser.

Funderar på att high-fiva mig själv, men avstår…

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: ,

5 svar to “Blockfri valrörelse 2014”

  1. Leif Andersson Says:

    Man kan ju hoppas att det blir så för blockpolitiken har mest varit till nackdel.

    Det absolut mest troliga är att S vinner valet men knappast med tillräckligt stora siffror för att bilda en enpartiregering. Att den främsta koalitionspartnern är MP känns ju ganska givet. Emellertid räcker det antagligen ändå inte för att bilda en majoritetsregering och då borde FP vara den bäst lämpade kandidaten att ansluta.

  2. Håkan Larsson Says:

    MP har varit ganska öppna med sina grundsatser. Högern får gå i högervarv och vänstern i vänstervarv för att ständigt komma tillbaka till samma ställe. Den grön rörelsen måste gå rakt fram.

  3. Lars Flemström Says:

    Jag stödde dessa Peters tankar då, för drygt ett år sedan, och jag stödjer dem nu. Även om de fyra borgerliga allianspartierna är stenhårt beredda att fortsätta regera tillsammans efter valet 2013 sa det ha betydelse vilket alliansparti de borgerliga väljarna röstar på.

    Och det är samma sak på den ”rödgröna” sidan, fastän det där inte finns någon allians. När jag lägger min röst på S, ska jag kunna lite på att det blir mer av socialdemokratisk politikom vi är riktigt många som röstar på S. Eftersom ”de rödgröna” officiellt inte existerar längre, ska jag kunna lits på det också. Om det före valet kommer fram att det hela tiden har funnits en hemlig uppgörelse med Mp att de båda partierna ska bilda regering tillsammans, att detta att man driver separata valrörelser enbart av valtakiska skäl, kommer jag att protestösta på V eller K. Vilket det blir, kommer jag att kasta tärning om. 1, 3, 5 = V. 2, 4, 6 = Kd.

    Helst vill jag ha en socialdemokratisk enpartiregering. Om nödvändigt med stöd av V, men utan ministerposter till V. Jag tror att V kan acceptera det arrangemanget under förutsättning att V inte behandlas sämre än andra partier. Det kan vara en fördel även för V att inte ingå i regeringen.

    Om S och V inte tillsammans skulle förfoga över en majoritet i riksdagen, utan det behövs ett tredje parti för att ge S statsministerposten, föredrar jag en blocköverskridande regering. Därför är det viktigt att de borgerliga partierna talar om vad de själva, och inte bara vad den borgerliga alliansen vill gemensamt, om densamma vinner valet.

    Det är inte samma delar av sin egen politik, som Fp (eller Kd) kan få igenom i samarbete med M, som de kan få igenom i samarbete med S. Vad väljarna röstar på måste få genomslag i det fallet också. Om Fp får ett väljarstöd på15 % ska Fp ha mer att säga till om, även inom ramen för ett samarbete med S, än om Fp får bara 5 %.

    Alla partier måste ha en huvudstrategi (och därför måste vi finna oss i att de fyra allianspartierna) har som huvudstrategi att fortsätta att regera tillsammans), men de måste också ha en eller flera reserv-strategier. Och en av dem kan vara att ingå i en blocköverskridande regering i det fall den borgerliga alliansen har förlorat valet.

    Det enda som är verkligt naivt vore att tro att något borgerligt parti kommer att frondera öppet mot det borgerliga samarbetet före valet. Möjligen kan detta ske under valrörelsens allra sista dagar, och det bara om det är solklart att alliansen kommer att förlora valet.

    Det är en fråga om demokratisk anständighet och öppenhet mot väljarna att alla partier redovisar vilken politik de skulle föra om de inte behöver kompromissa med något annat parti. Den egna vision måste dock vara utgångspunkten för de kompromisser man kan tänka sig att göra.

    Vilken politik avser Kd att föra om Kd mot förmodan skulle bli största borgerliga parti och dessutom få egen majoritet på kuppen?

    Och vilken politik avser S att föra i motsvarande position?

  4. Bo Widegren Says:

    Jo jag läste din blogg även förra gången blockpolitiken var på tal. Men nej! Det vore visserligen underbart om alla inkl S ville mer tala om vilket samhälle vi vill skapa. Men de som talar om att bryta upp blocken menar ofta ett samarbete med Folkpartiet eller Centerpartiet, förutom då det något opålitliga Miljöpartiet. Men jag tror inte på något S-light som måste bli följden av ett sådant samarbete. Precis som när Mona var ute och fischlade åt höger är protesterar jag i dag när partiet börjar tala om att göra det i ännu högre grad. Den dag vi sätter oss i regering med FP, KD eller C så är jag inte längre socialdemokrat utan något mer till vänster. Och jag tror vi är flera med den åsikten. Överhuvudtaget har jag aldrig förstått de Socialdemokrater som är blinda för det enda partiet med vilket vi har – eller i vart fall borde ha – ideologisk gemenskap. Och att dra några populistiska växlar på blocköverskridande regeringsamarbete är i vart fall inte jag beredd att skriva på

    Först valrörelse – sen förhandlingar utifrån valresultat och politisk nytta. /Peter

  5. BARN AV VÅR TID, VÅRT MINNE ÄR KORT | KajsaLisasblogg's Blog Says:

    […] en stund i natt framför datorn, jo jag skall släppa ett inlägg men om vad […]

Kommentera

