Bengalbrännarna skiter väl i Reinfeldt

Chris Härenstam är arg på Reinfeldt.

Han pekar på två tunga politiker som behöver ta kraftigare avstånd.
– Jag vill se kulturministern, Lena Adelsohn Liljeroth stå på löpsedlarna, jag vill se henne ta stort avstånd från detta. Jag vill se (Fredrik) Reinfeldt ta avstånd från detta. Inte bara sitta med Djurgårdströja på Stockholms stadion.
– Jag vill se de två gå längst fram med flaggan och marschera för att det är ett så stort problem, säger Härenstam. AB

Visst kan Reinfeldt ta avstånd, han bör ta avstånd. Visst kan han och idrottsministern marschera med en flagga och ta avstånd i korus. Men tror verkligen Härenstam att bengalbrännare och kastare av stolar bryr sig om vad Reinfeldt säger?

Jag har följt MFF sedan början av 90-talet. Jag tillbringade 10 år på Malmö Stadions ståplatsläktare av betong och lika många år på sittplats. Jag har åkt land och rike runt för att följa mitt lag. Jag har själv aldrig bränt bengaler, men jag har mer än en gång stått mitt i röken och hostat. Jag har haft många och långa diskussioner med bengalbrännande supportrar om när och var det lämpligt att bränna pyro, kasta bangers och rökbomber och jag kan säga en sak:

Dom grabbarna, det är oftast unga män, skiter blankt i vad nån politiker tycker. Sen må han/hon vara statsminister, idrottsminister eller kejsare av det galaktiska imperiet. Det spelar ingen roll. De som anser sig ha rätt att slåss i klubbens namn bryr sig än mindre om vad Reinfeldt säger.

Reinfeldt får gärna ta avstånd, men det gör varken till eller från. Dom det gäller kommer inte ens att uppfatta budskapet. Vill Reinfeldt göra nytta måste han ge klubbarna de verktyg de efterfrågar för att kunna stänga av folk från matcherna.

Vad vi pratar om är skarpa tillträdesförbud med straffansvar om de bryts. I klartext. Stäng av folk, tar de sig ändå in på en match – lås in dem.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , , ,

4 svar to “Bengalbrännarna skiter väl i Reinfeldt”

  1. Kristian Jansson Says:

    Precis!
    Och samma hårda bandage skall gälla om man kastar sten på polis och räddningstjänst! Ge dem tillträdesförbud till delar av stadsplanen så att de kan kastas i fängelse om de vistas där igen!
    Eller?

    Funkar inte riktigt på det viset i ett demokratiskt samhälle. En fotbollsarena som ex Kompisvallen är ingen allmän plats, vilket valfritt Gustav Adolfs Torg är. Att kasta sten på någon är ett oftast brott. Brottsbalken reglerar påföljd, men handlingen måste knytas till individ och bevisas enligt rättsstatens regler. /Peter

  2. Kristian Jansson Says:

    Ah!
    Såklart skall man ta i med hårdhandskarna mot folk, inte beroende på vad de gör utan var och som förtydligande så menar jag inte hemma vid köksbordet. Jag som trodde att det handlade om att skydda så kallat vanligt folk…

    Demokratier har rättssystem där individer får sin sak prövad i en domstol. Det kallas rättsstat. Rättsstaten skyddar alla, eftersom alla är ”vanligt folk”. /Peter

  3. Kristian Jansson Says:

    Fast i ditt blogginlägg ser det ut som om du tycker att fotbollsklubbar ska ta på sig en del av rättstatens funktioner. Stänga av folk och sen låta det ligga till grund för andra straff.
    Hur ser du på kravet att restauranger skall stänga av olämpliga personer?

    Tillträdesförbud som får straffrättsliga konsekvenser måste beslutas av rättsystemet. Klubbens representant, likt vilket individ som helst kan anmäla en överträdelse till polisen varvid rättsprocessen går igång.

    Vad jag vet portar krogar redan idag bråkiga individer och nekar understundom grupper såsom fotbollsupportrar(har varit med om det) att komma in. /Peter

  4. Kristian Jansson Says:

    Men då behöver väl inte Reinfeldt ge fotbollsklubbarna några ”verktyg”? Om det redan funkar i restaurangbranchen kanske SvFF skulle kolla efter referenser där?

    Min syn på det hela är:
    Låt klubbarna hålla på med fotboll, jobba med attityder och föregångsmannaskap.
    Låt polis och rättsväsende jobba med repressiva åtgärder och upprätthållande av lag och ordning.

    Se till att hålla isär det hela och låt debatten handla om de egentliga problemen, för handen på hjärtat, fotbollsvåld är inte ett samhällsproblem som ”spelar i samma liga” som våld i hemmet, organiserad kriminalitet i högstadieåldern och alkoholrelaterad brottslighet i allmänhet.

    Som det är nu så blir det politisk pajkastning, vad ska Reinfeldt göra? Kravallerna och våldet var ju ännu mer utbrett under S- styre, är det ett socialdemokratiskt problem för det?

    Min syn på det hela är, vilken delas av många klubbar. Utdela tillträdesförbud till huliganer för AS & SE. Lyckas de ändå smita in på match åtala dem för olaga intrång och stäng av dem på livstid. /Peter

Kommentera

