När näringsministern ljuger i KU…

När avgår Annie Lööf?…ska näringsministern avgå

Annie Lööf har ljugit i KU. Det är klarlagt.

Aftonbladet begärde ut en sammanställning av kostnader för intern representation på departementen. Istället för att lämna ut den – lämnade Annie Lööfs medarbetare den till Sveriges radio.
– Handlingen lämnades aldrig ut till Ekot, sa Annie Lööf i Konstitutionsutskottet och gav därmed felaktiga uppgifter i utfrågningen AB

När Lööf försöker förklara sig är visan halvkväden.

Så här kommenterar i dag Annie Lööf sitt felaktiga uttalande i KU.
– Då måste jag korrigera mig så klart. Jag har gått på det underlag som mina medarbetare tagit fram, säger Annie Lööf.
Men handlingen lämnades till Ekot av en av dina nära medarbetare. Borde du inte känt till det när du var i KU?
– Jag har ingen avsikt att undanhålla något från konstitutionsutskottet. Har jag farit med osanning där så ber jag så klart så hemskt mycket om ursäkt.
SR

Jag frågar mig varför en handling som begärs ut av Aftonbladet lämnas till SR. Är det så att Annie Lööfs spinndoktorer bedömde att en publicering i SR skulle vara lindrigare än en artikel i AB?

Jag konstaterar även att Lööf är ansvarig för kvaliteten på det jobb som utförs i hennes departement. Hon är också ansvarig för vad hn säger inför KU. Handlingarna måste kollas innan ministern ställer sig inför de folkvalda.

Bloggat: Martin Moberg, Alliansfritt Sverige, Lasses blogg,

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

3 svar to “När näringsministern ljuger i KU…”

  1. Per Kjellén Says:

    När KU:s ordföranden offentliggör, att Annie Lööf inför KU kommit med felaktiga uppgifter, på vanlig svenska ljugit, kan Fredrik Reinfeldt inte göra mer än att entlediga sitt statsråd.

    Men jag hoppas, att Annie Lööf inte lämnar posten som ordförande i Centern. Jag tror på Annie Lööfs uppsåt att vara sanningsenlig och att Annie Lööf blivit bortfintad av sina egna tjänstemän i regeringskansliet.

    Därigenom öppnas för Annie Lööf att med ordförandeposten i Centern förverkliga sin idé om ett klassiskt liberalt parti.

    Omdömena om Margret Thatcher har varit varierande men på något sätt är ett omdöme gemensamt hos de flesta, nästan alla. Margret Thatchers insats för Storbritannien var nödvändig och vände Storbritannien till en ny storhet. Annie Lööf kan föra liberalismens talan i den svenska riksdagen och i den svenska politiska debatten. Den behövs. Och särskilt kanske hela Sveriges förvaltning borde reformeras och tjänstemännens integritet betonas. Att bli förd bakom ljuset av ‘sina egna’ är en skandal.

  2. Af Dunkelspel Says:

    Förutom första meningen så levererar Hr Kjellen ett klassiskt stycke ofrivillig komik.

    Givetvis så stod Annie”hedvig”Lööf och blåljög inför KU, endast de allra inbitnaste borgarna lyckas intala sig annat.

  3. Gydvan Says:

    Det fungerar inte så som A.L säger att medarbetarna tar fram ett felaktigt underlag. När det är något så pass allvarligt som ett förhör i KU så sätter man sig och går igenom underlaget TILLSAMMANS med de närmsta medarbetarna. Man går helt enkelt inte till KU utan att vara ordentligt påläst/informerad om vad som hänt.
    Gör man det så ska man avgå med omedelbar verkan för då är inkompetens bara förnamnet.

    Naturligtvis så kan misstag begås men här handlar det om händelser som skett internt och inte på andra sidan jordklotet.
    Men naturligtvis så hoppas jag att A.L sitter kvar då hon är ett bra vallokomotiv för S😉

Kommentera

