Säg nej till E-röstning

Vallagskommittén föreslår att E-röstning ska utredas till valet 2018. Jag tycker det är en dålig idé. Det finns vissa fördelar såsom enkelhet. rationellt teknikutnyttjade och miljövinster, men nackdelarna är så överväldigande att det förvånar mig att kommittén inte skrotat idén för länge sedan.

När jag röstar i vallokal får ingen vara i båset med mig. Att finnas två pers där är ett brott mot vallagen. Det finns valförrättare på plats, vars uppgift det är att bland annat se till att den regeln följs. Vem ska kolla att den regeln följs när jag röstar vid köksbordet? Om jag röstar hemma i mitt kök och någon annan finns i rummet är det alltså ett solklart brott mot vallagen. Är det så att lagstiftaren väljer att överse med situationen i köket måste lagstiftaren även överse med två pers i ett röstbås i vallokal. Lagen måste vara likformig.

En annan situation är att dataklanten sitter själv i köket och röstar. Dataklanten fattar inte och hojtar ”Kan du hjälpa mig – det funkar inte”. God kamrat säger ”visst” och där gick den valhemligheten. Lagstiftaren har stadgat att ingen ska kunna se någon rösta. På så sätt säkras valhemligheten. Om den röstande skäms över sitt val kan den röstande riskfritt ljuga om sitt val.

Möjligheten att störa en elektronisk process kan aldrig helt förhindras. Inga system är idiotsäkra, men ett valsystem måste vara enkelt, genomskinligt och robust.

E-röstning innebär för stora risker.

Bloggat: Lasses blogg, Christian Engström, Max Andersson, Grön blogg från Ystad, Liberala studenter

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

Ett svar to “Säg nej till E-röstning”

  1. Håkan Larsson Says:

    Ja. Instämmer.
    Men hittills är det bara Miljöpartiets representant i förarbetet som framfört avvikande mening.

    och? /Peter

Kommentera

