Transports krav ligger inom LOs ursprungliga ram

Bild 1LO satte krav inför avtalsrörelsen. De kan sammanfattas i tre punkter

  • 1 års avtal
  • Minst 700 kronor per månad
  • Eller 2,8%

Vad hände då?

  • Industrin tecknar ett avtal som löper över tre år
  • Sammantaget 6,8%
  • Som tolkas av kommunal som minst 1740 kronor i månaden på tre år

Om industriavtalet hade varit i nivå med LOs krav hade nivån på tre år varit 8,4% med minst 2100 kronor per månad.

– Nu gjorde industrifacken upp om ett avtal som ligger långt från det vi enades om att kämpa för. Då ser jag inget skäl till att vi ska tvingas underordna oss den norm, det märke, som sedan blir som en tvångströja för förbund efter förbund, sade Transportbasen Lars Lindgren till den egna tidningen Transportarbetaren SvD

Det sk ”märket” avskaffar inte den fria förhandlingsrätten, Transport är i sin fulla rätt att kräva mer, speciellt i ett läga där industrin inte klarade av att driva LOs gemensamma krav.

Arbetsgivarna och borgerligheten kommer med all säkerhet att kalla detta för ”en strejk” trots att arbetsgivarna lagt varsel om lockout.

Lars Lindgren noterar att det är första gången på över 30 år som Transport står inför en lockout. Han ser BA:s åtgärd som logisk. Förbundets varslade stridsåtgärder stryper godsströmmarna och motparten slår tillbaka mot anställda som skulle stått utan arbete.
– Det kallas spegellockout. Fast BA går längre än så. Man tar med även orter som inte omfattas av vårt varsel, exempelvis Karlstad och Luleå, avslutar Lindgren Transport

Personligen hoppas jag att Transport blåser ”märket” åt fanders…

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

Ett svar to “Transports krav ligger inom LOs ursprungliga ram”

  1. Sammanhållningens pris | Görans tankar och bagateller Says:

    […] Andra som skrivit: Peter Johansson […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: