Finns i nuläget inget skäl för Omar Mustafa att avgå

 Jag känner inte Mustafa Omar, jag visste knappt att han fanns innan han blev invald i min partistyrelse. Jag vet inte vad som faktiskt rör sig i hans huvud. En fråga ganger dock:
Varför skulle en person som avvisar tanken på alla människors lika värde välja att bli aktiv socialdemokrat?

När jag inte vet vänder jag mig till folk jag litar på. Anna Ardin känner Omar Mustafa.’

Omar jobbar aktivt med antirasism, bland annat som nyvald ordförande för vår multireligiösa förening Hjärta, där arbete ”mot islamofobi och antisemitism” är en av våra prioriterade frågor. Han har mycket kontakter med judiska organisationer i dialogsyften och högt förtroende bland dem som jobbar mot alla former av rasism. Anna Ardin

Detta sagt av en kvinna jag har förtroende för och som känner Mustafa personligen.

Trots det kämpar vi på Islamiska Förbundet tillsammans med en stor del av världens muslimska ledare och organisationer för att motverka den ömsesidiga rasismen. Detta i enlighet med vår religiösa övertygelse om respekt för den andre och tolerans mot oliktänkande. Vi betonar ständigt att man ska skilja mellan den Israeliska ockupationsmaktens brott mot mänskligheten och den breda judiska gruppen som religiös eller etnisk grupp. I vårt solidaritetsarbete för Palestiniernas självbestämmande som är i enlighet med FN´s resolutioner brukar vi ofta samarbeta med våra judiska vänner i JIPF (Judar för Israelisk-Palestinsk Fred). Vi har även tagit flera initiativ till dialog och samarbeten över religionsgränser och haft gemensamma projekt med bl.a. judiska församlingen. Islamiska förbundets arbete för solidaritet eller dialogverksamhet med judiska församlingarOmar Mustafa på Newsmill

Texten ovan är inte skrivet av en antisemit, handingarna som beskrivs ovan ör inte utförda av antisemiter och jag tvivlar starkt på att judiska församlingen i Stockholm skulle beblanda sig med antisemiter.

I Expressen säger han ”Jag kan inte nog betona att jag tar kraftigt avstånd från antisemitiska uttalande. Alla uttalanden som kollektivt beskyller en folkgrupp delar jag inte alls. Det strider mot våra grundläggande värderingar inom Muslimska förbundet”.

Peter Weiderup, ordf i Tro & Solidaritet sktiver ”Jag känner Omar Mustafa sedan flera år och vet att han tar avstånd både från antisemitism, islamofobi och annan rasism. Jag vet också att han står upp för hbt-rättigheter och är pappaledig”.

Omar Mustafa är såldes inte antisemit och inte homofob. Vad har då Omar Mustafa gjort? Han är aktiv i en organisation som försöker påverka sin religion i en progressiv riktning. Metoden är konfrontation genom dialog, dvs man försöker övertyga folk man inte är överens med genom att tala med dem. Progressiva kristna använde och använder samma metod för att påverka kristendomens unkna otidsenliga värderingar.

I nuläget har vi en debatt som totalt gått i spinn. Mona Sahlin slänger ur sig anklagelser hon inte kan styrka, Martin Klepke tar en tur på cykeln och Anna Ardin är med rätta besviken. Stefan Löfven har uttalat sig i AB och citeras i Expressen.

Alla ska ha förbannat klart att borgerligheten gärna tar fraam antisemitstämpeln för att skjuta ner en sosse. Att begreppet antisemit urvattnas så till den milda grad att ingen längre känner igen den äkta vara struntar de i.

Jag vill uppmana hugade debattglada partikamrater att ta ett steg tillbaka ocg skåda hela spelplanen innan de slänger sig över tangenterna.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , ,

5 svar to “Finns i nuläget inget skäl för Omar Mustafa att avgå”

  1. Ola Möller Says:

    Ja, lite sans i debatten vore på sin plats.

  2. Kristian Jansson Says:

    Även jag hoppas på en sansad och öppen debatt. Framför allt undrar jag om Omar står kvar vid att Uppdrag Granskning hjälpte rasister i sin granskning av moskéer i Sverige istället för att öppet ta tag i kärnfrågan, är aga tillåtet? Han må uttala sig korrekt men han omger sig med personer som knappast kan benämnas som modernt jämställda.

  3. Stig-Björn Ljunggren Says:

    Ja, metiod den breda definitionen på antisemitism är vi rätt många som hamnar i den kategorin. Men samma har också gjorts med ”rasism”, även den som vill betona svenskheten (antingen traditionerna som SD, eller kanske till och med ”den svenska modellen” som S) kan kategoriseras som rasister. Och då, som du skriver, finns det en risk för att vi missar den äkta varan.

  4. Omar Mustafa ger bra svar – Expressen gör bort sig | Röda Berget Says:

    […] har förut konstaterat att jag inte känner Omar Mustafa, men detta är inte skrivet av homofob […]

  5. essbeck Says:

    Undrar när tidningarna kommer skriva om en medlem i Islamiska Förbundet som som grundade Tunis News med syfte att underminera en diktatur genom att berätta om korruption, tortyr och andra brott begågna av diktaturen.

    Han fick Martin Luther king priset för det engagemanget.

    http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/islamiska-forbundet-i-sverige/pressrelease/view/mehdi-gharbi-faar-martin-luther-king-priset-723743

Kommentera

