#skongress – En arbetaregrabb från Ådalen

skongressMitt starkaste minne av Stefan Löfvens tal är stunden efter talet. I några sekunder efter talets slut existerar han i stunden.

Han inledde sitt tal med att beskriva sig som en ”arbetaregrabb från Ådalen”. Han nämnde det välkända faktum att han växte upp som fosterbarn. Han hade turen att bli placerad hos en kärleksfull familj, något som inte händer alla fosterbarn.

När han som ung aktiverade sig politiskt fanns det förmodligen inte på hans karta att han skulle väljas till partiledare. Men nu står han där och tar in stunden. En människa av kött och blod står på scenen.

Jag uppfattar Löfvens tal som en hyllning till solidariteten. Han talade mycket om familjen, vilket jag mer uppfattar som en metafor för olika typer av gemenskaper än blodsband.

När jag jobbade på ASEA satt vi över tiden på en fikarast en dag. Jag var rätt ny på jobbet och vår lika nya förman kom förbi och han uppmande mig att börja jobba, enbart mig, i en grupp bestående av kanske 6 personer. Det var över tiden så jag nickade och reste mig.

Då reste sig en av mina äldre arbetskamrater, en svetsare med 25 år på nacken. ”Ska du inte säga åt mig att börja jobba också?” säger han och bränner blicken i vår nye förman. Basen går utan ett ord. Vad som hände var en form av uppfostran.

Vi hade ackord på vår verkstad. Så länge vi körde ihop ackordet kunde vi själva bestämma över våra fikatider. Så lät de oskrivna reglerna mellan yrkesarbetare och förmän som förstod att respektera folk. De gamla tog hand om de nya. Ock så en form av familj, en gemenskap.

Jag jobbade på ASEA i Ludvika, Löfven på Hägglunds i Övik(tror jag) – samma miljö, samma gemenskap. På den typen av arbetsplatser lär man sig mer än sitt yrke. Vi får lära oss att slutändan måste vi backa upp varandra om vi ska vara starka. Det handlar om solidaritet.

I Stefan Löfven har vi fått en partiledare med solidariteten som ledstjärna.

Bloggat: Roger Jönsson, Martin Moberg, Peter Högberg, Anna Wikström, Emilia Bjuggren,

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , , ,

2 svar to “#skongress – En arbetaregrabb från Ådalen”

  1. Om att ta ansvar för varandras frihet | Görans tankar och bagateller Says:

    […] Andra som skrivit: Roger Jönsson, Martin Moberg, Peter Högberg, Johan Westerholm, Liv Beckström, Johan Westerholm, Peter Johansson […]

  2. Håkan Larsson Says:

    När jag träffade Håkan Juholt 1984 (tror jag) var det heller inte självklart att han skulle bli partiledare. Han var ung journalist och skrev om ett värdefullt stenhus söder om Oskarshamn som vi lyckades rädda.

Kommentera

