#skongress: Vinster i välfärden – så här blir beslutet

skongressJag ska göra ett försök att förutspå hur beslutet om vinster i välfärden kommer att se ut. Jag tror inte detta kommer att avgöras i en omröstning, utan de olika åsikterna kommer att enas i en kompromiss, förmodligen i redaktionsutskottet. Kompromissen jag förutspår bygger på ett givande och tagande i två steg, varav inget egentligen är en eftergift för Stefan Löfven och PS.

  1. Kongressen kommer att i princip köpa hela paketet från PS. Det kommer inte att bli ett kategoriskt nej till vinster i välfärd.
  2. Priset för detta är skrivningar om mer makt till kommuner och landsting/regioner. Detaljerna kommer att bli en förhandlingsfråga, men jag skulle kunna tänka mig nåt i stil med att en kommun skulle kunna få rätt begränsa LOV och bara låta företag med non-profit etablera sig eller ställa ett non-profit-krav vid upphandling. Det kan även handla om mer allmänna skrivningar om att ge kommunerna mer inflytande, men jag tror att det behövs något konkret för att sy ihop en deal.

Varför skulle inte detta vara ett bakslag för Löfven och PS? Denna formulering i förslaget till partiprogram är nyckeln.

Vi socialdemokrater vill utveckla den gemensamma sektorns verksamheter så att de svarar både mot klassiska krav på rättvisa och lika tillgång och mot nya krav på inflytande och valfrihet. Människor är olika, med olika behov och förutsättningar. De måste ha möjlighet att välja mellan olika pedagogiska utformningar, olika vårdformer och olika omsorgsalternativ. Därför är det en viktig uppgift för den offentliga sektorn att utveckla olika alternativ. För att nå en större variation ska kommunerna och landstingen ha rätt att låta kooperativa, ideella eller privata alternativ komplettera och utveckla den offentligt drivna verksamheten. PP  – Sid 36

Ha rätt att låta”. I det förslag till partiprogram som den PS Stefan Löfven leder lägger fram sägs i klartext att S vill att kommuner och landsting ska utöva etableringskontroll. Allt vad man behöver göra är att lyfta upp denna tanke och lägga den närmare den praktiska dagspolitiken. Att konkretisera sig egen långsiktiga vision till dagspolitik är vare sig ett nederlag eller en reträtt utan en framgång.

Jag vill poängtera att jag inte varit i kontakt med någon på insidan, utan detta är mina egna mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Ett råd till de som vill ge PS på tafsen. Passa er för RU!

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

2 svar to “#skongress: Vinster i välfärden – så här blir beslutet”

  1. #skongress – Vinster i välfärden, idag avgörs det | Röda Berget Says:

    […] Ikväll kommer beslutet om vinster i välfärden att tas. Riktigt hur det kommer att se ut är idag oklart, men jag vidhåller det tips jag gav i onsdags. […]

  2. #skongress – Behov, inte vinstintresse ska styra välfärden | Röda Berget Says:

    […] att min titt i kristallkulan var rätt […]

Kommentera

