3 dagar till #skongress – Infrastruktur och kollektivtrafik

skongressSom Malmöbo gläds jag ända in i själen av nedanstående

Redan i dag är kapaciteten på Öresundsbron ansträngd. När Fehrman Bält-förbindelsen står klar kring 2021 kommer Köpenhamn-Malmöregionen att byggas samman med Hamburg-Bremen, en av Europas mest dynamiska regioner. Då är det viktigt att vi från svensk och dansk sida ser till att fortsätta utveckla   en gränsöverskridande infrastrukturen så att även nordvästra Skåne kan dra nytta av det förstorade arbetsmarknadsområdet. Då är en andra Öresundsförbindelse, mellan Helsingborg och Helsingör, nödvändig. Partistyrelsen vill upprätta en nationell strategi för Öresundsregionens utveckling där exempelvis framtida prioriteringar på infrastrukturområdet beaktas. Häfte B – Sid 6

Speciellt slutklämmen gläder mig. Ett idogt arbete från nånga skånska socialdemokrater har gett resultat. Öresundsregionens utveckling ses som vad det är – ett  nationellt intresse.

PS slår inledningsvis fast infrastrukturens betydelse för jobben och ekonomin. Det gäller såväl existerande företag som blivande. Det är viktigt att se hur samhället hänger ihop. Sjöfartens roll betonas och stora satsningar på järnväg skall ske.

Ny järnväg ska byggas mellan Järna-Linköping, den så kallade Ostlänken, och mellan Göteborg och Borås. Men vi vill göra mycket mer. I Socialdemokraternas infrastrukturmotion i riksdagen från november 2012 föreslås flera steg på vägen mot viktiga infrastruktursatsningar.
De järnvägar som projekterats som höghastighetsjärnvägar ska självklart också byggas som höghastighetsjärnvägar anpassade för en hastighet på 320km/h. Detta är det mest kostnadseffektiva och framtidssäkra teknikvalet. Liknande tågsystem har funnits i Japan sedan 60-talet, i Frankrike sedan tidigt 80-tal och i Tyskland sedan tidigt 90-tal. Det är särskilt angeläget att ett svenskt höghastighetssystem kan ansluta till Danmark och vidare ner mot Tyskland då Fehrman Bält-förbindelsen blir klar kring år 2021. Häfte B – Sid 4

De som är nyfikna på finansieringen får läsa ovanstående motion samt socialdemokraternas budgetmotion. detaljfrågor på dessa ställs till S rikksdagsgrupp.

Partistyrelsen ser kollektivtrafiken som mycket strategisk för innovationsupphandling. Det kan handla om särskilt energieffektiva tåg med hög passagerarkapacitet, eldrivna stadsbussar som kan snabbladdas eller ny teknik för energieffektiva region- och långfärdsbussar som kan drivas med alternativa bränslen. Häfte B – Sid 7

Även detta gör mig lycklig. Att koppla upphandling av stora system med innovativa krav som skapar nya tekniska lösningar som sedan genererar fler jobb i Sverige. Igår var det AXE-växlar – vad blir det imorgon.

Den typen av tänkande ligger helt utanför borgerlighetens horizont, det är också därför de misslyckas med näringspolitiken och kampen mot arbetslösheten.

NetRoots | SAP | Pingat på Intressant| Politometern

Etiketter: , , ,

3 svar to “3 dagar till #skongress – Infrastruktur och kollektivtrafik”

  1. anita Says:

    Höghastighetståg är fel! Det är överspelat innan det är färdigställt. Våra samhällen kommer i framtiden inte att se ut som de gör nu. Människor kommer inte att resa lika mycket. Människor kommer inte att vara beroende av att vinna tid på det hysteriska sätt som nu. Framtiden kommer att behöva mer av ROBUSTA järnvägslinjer. System som står emot kommande klimatförändringar.

  2. Leif Andersson Says:

    En fast förbindelse Helsingborg-Helsingör är så självklart att det inte borde behöva nämnas.

    Den är inte byggd än…/Peter

  3. Lars Flemström Says:

    320 km /h är inte den hastighet, som behövs för konkurrenskraftig tågtrafik mellan Stockholm och Öresund/Danmark/Hamburg-regionen. Hela idén är 1980-talsmässig. I Frankrike har man provkört tåg, som varit ombyggda inför försöket, i nära 600 km/h. Kina menar emellertid att det landet leder hastighetsligan, genom att man har uppnått nära 500 km /h, med ett tåg, som inte var specialpreparerat på något sätt. Dessa hastighetprov görs på nybyggda järnvägar, innan de öppnas för trafik. Lokala lobbyister försöker nu driva fram gigantiska felinvesteringar i ”ett nationellt perspektiv”, när det behövs ett europeiskt perspektiv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: